Curricula

Curriculum Table
Competences
Assessment Framework
General Information
Ryhmä(t)
TAN23SPKA, TAN23SPBA
Paikkoja
10 - 20
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Tanssi
Vastuuopettaja
Ei käytössä
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Petri Kauppinen, Heli Kuula, Outi Räsänen, Niina Sassali
Pienryhmä(t)
Ei käytössä

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelmänä on kirjallisen oppimispäiväkirjan ja opetusharjoitusten arviointi. Opintojakson osaamista osoittavat tehtävät on toimitettava arvioitavaksi 15.5.2024 mennessä.

Opetusmenetelmät
1. Itsenäinen opiskelu
2. Avainluennot ja oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.
2. Opetusharjoituksen valmistelu (suunnittelu)
3. Opetusharjoituksen toteuttaminen (opettaminen ja osallistuminen toisten opetuksiin)
4. Arviointi (reflektointi ja vertaisarvioijana toimiminen)

Aika ja paikka
Lukuvuonna 2023-2024 lähiopinnot toteutuvat seuraavasti:
Periodissa 2 tanssin elementit
periodissa 2 ja 3 tanssipedagogiikan perusteet

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Opiskelumateriaalia löytyy Moodlesta opintojakson alkaessa. Sitä kootaan myös opintojakson avainluentojen aikana. Pedagogisen osuuden opiskelupakettiin löytyy verkkolinkki Moodlesta.

Lisätietoja opiskelijoille
Mikäli opiskelijalla on tarve keskustella henkilökohtaisesti opinnoistaan opettajan kanssa, hän tekee opettajalle tapaamisehdotuksen suoraan opettajan kalenteriin.

Ohjeita https://oamk-my.sharepoint.com/:b:/g/personal/niinama_oamk_...

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähtökohtaisesti ainoa suoritusvaihtoehto on LÄHI, mutta erityisestä syystä ja opettajan kanssa erikseen sovittuna opiskelija voi käynnistää HOT-menettelyn ja osoittaa osaamisensa.

Mikäli opiskelija haluaa otettavan huomioon aiemmin hankkimaansa osaamista, tai haluaa ehdottaa vaihtoehtoista suoritustapaa, hän käynnistää HOT-menettelyn Pepissä. Lisätietoa arvioinnista ja HOT-menettelystä https://www.oamk.fi/opinto-opas/opiskelu-oamkissa/osaamisen...
Ohje HOT-hakemuksen tekemiseen löytyy osoitteesta https://it.oamk.fi/7603. Hakemus osoitetaan tanssinopettajakoulutuksen tutkintovastaavalle.

Suorittamatta jäänyt opintojakso opiskellaan ja arvioidaan uusimman opetussuunnitelman mukaisesti.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hylättyä opintojaksosuorituksensa arvosanaa. Korotusmahdollisuus on kahden seuraavan lukukauden aikana ensimmäisestä hylätystä arvosanasta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä opintojaksosuorituksensa arvosanaa kerran. Korotusmahdollisuus on kahden seuraavan lukukauden aikana. Arvosanoista paras jää voimaan.

Opettaja(t)
Petri Kauppinen, Heli Kuula, Outi Räsänen, Niina Sassali

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso suuntaa harjoittelun aloittamiseen.

Tenttien ajankohdat
TANSSIN ELEMENTIT:
Oppimispäiväkirja tulee olla toimitettuna arvioitavaksi 15.5.24
Mahdollisuutta Tanssin elementit -osion tenttimiseen omalla aikataululla selvitellään.

TANSSIPEDAGOGIIKAN PERUSTEET:
Osaaminen osoitetaan 45 minuutin opetusharjoituksen pitämisellä muille opiskelijoille. Opetusharjoitus suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan tämän opintojakson aikana. Kakki oppimistehtävät tulee olla toimitettuna Moodleen 15.5.2024 mennessä.

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä yhtä opintopistettä kohden on 27 tuntia työtä. Viiikkotyömäärä on 40 tuntia viikossa ja lähiopiskeluviikkoja on 36. 60 opintopistettä lukuvuodessa on 1600 tuntia opiskelua.
Tämä tarkoittaa siis runsasta itsenäistä opiskelua.

Opiskelijat perehtyvät opiskelumateriaaliin, kirjoittavat oppimispäiväkirjaa ja valmistelevat omia opetusharjoituksiaan itsenäisesti tai tiiminä. Ajankäyttö ja kuormitus riippuu opiskelijan opiskelukyvystä, -tavoista ja ajankäytön suunnittelusta lähiopintojen ulkopuolella.

Lähiopinnot toteutetaan lukujärjestyksen mukaisesti: https://lukkarit.oamk.fi/

Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kahteen osaan:
- tanssin elementit
- tanssipedagogiikan perusteet

Tanssin elementit osiossa osallistutaan avainluennoille ja kirjoitetaan oppimispäiväkirjaa.
TTanssipedagogiikan perusteet -osiossa osallistutaan avainluennoille ja opetusharjoituksiin.

Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Asetan taitotatavoitteita tanssitunnille, itselleni ja oppijoille.
Toimin ohjeiden mukaan.
Kuvailen tanssin elementtejä.
Sanallistan kehollisia kokemuksiani arkitietoon perustuen.
Tiedän mitä tanssitunnillani on tarkoitus oppia.
Laadin tuntisuunnitelman ja toimeenpanen tanssitunnin.
Demonstroin, sanallistan ja ohjeistan tanssitunnillani.
Valitsen ja käytän musiikkia opetuksessani.
Toimin vertaisarvioijana ja annan palautetta.
Osaan arvioida osaamistani ja omaa toimintaani.
3-4: Arvioin tanssinopetukseen liittyvän osaamisen kehittymistä, kehittymistarpeita ja vahvuuksiani.
Toimin itsenäisesti osaamistavoitteiden saavuttamiseksi.
Asetan tanssitunnille itselleni ja oppijoille realistisia osaamistavoitteita.
Analysoin tanssin elementtejä eri tanssilajeissa.
Sanallistan kehollisia kokemuksiani ja avaan kokemuksiani soveltuvia lähteitä hyödyntäen.
Suunnittelen ja toimeenpanen tanssitunnin, jonka taitotavoitteet, sisältö ja menetelmät on avattu kestävästi.
Kuvailen miten asetettuihin tavoitteisiin pääsemistä tavoitellaan tanssitunnillani.
Demonstroin, sanallistan ja ohjeistan selkeästi tanssitunnillani.
Tuen opetuksessani tanssin ja musiikin välisen suhteen rakentumista.
Toimin aktiivisesti ja tunnistan oman toimintani vaikutuksen oppimisilmapiiriin.
Toimin vertaisarvioijana kestävästi ja annan perusteltua ja rakentavasti muotoiltua palautetta.
Arvioin realistisesti omaa toimintaani, osaamisen kehittymistä ja tunnistan kehittymistarpeita.
5: Luon uutta ja esitän oivaltavia uusia näkökulmia tanssinopetukseen liittyen.
Sovellan ja kritisoin kestävästi perustellen olemassa olevaa ja liitän arkitiedon joustavasti asiantuntijalähteistä etsimääni informaatioon.
Vuorovaikutustapani rakentaa yhteisöllistä oppimisilmapiiriä sekä opetusharjoituksessani että vertaisarvioinnissa.
Asetan tanssitunnille itselleni ja oppijoille realistisia taitotavoitteita, jotka perustelen kestävästi ja asiantuntevasti.
Käytän musiikkia luontevasti osana opetustani, annan aikaa harjoitella ja tuen osaamisen havaitsemista.

Arviointikriteerit hylätty
En osoita osaamistani määräaikaan mennessä tai arviointikohdetta ei voi arvioida.
En aseta taitotatavoitteita tanssitunnille, itselleni ja oppijoille.
En toimi ohjeiden mukaan.
En kuvailen oppimispäiväkirjassani tanssin elementtejä.
En sanallistan kehollisia kokemuksiani.
En osaa artikuloida, mitä opetusharjoituksessani on tarkoitus oppia.
En Laadi tuntisuunnitelmaa.
En toimeenpane tanssituntia opetusharjoituksessa.
En demonstroi, sanallista ja/tai ohjeista oppimista tanssitunnillani.
En valitse tai käytä musiikkia opetuksessani.
En toimi vertaisarvioijana tai annan palautetta.
En osaan arvioida osaamistani ja omaa toimintaani.

2.6.2024 18:59:48