Curricula

Curriculum Table
Competences
Assessment Framework
General Information
Ryhmä(t)
MAA24KM
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Avoin amk, Verkko-opinto, Luonnonvara-ala, Kestävä kehitys
Vastuuopettaja
Joni Kosamo
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Joni Kosamo
Pienryhmä(t)
Avoin AMK, Tutkinto-opiskelijat

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.
Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.

Opetusmenetelmät
Johdanto
TAVOITTEET

Opiskelija osaa kemian ja mikrobiologian perusteita sekä määritellä pääravintoaineiden kemiallisia rektioita ja merkitystä. Opiskelija osaa perusmittauksia elintarvike- ja ympäristöanalytiikan näkökulmasta. Hän analysoi tärkeimpiä elintarvikkeissa, vesissä ja rehuissa esiintyvien aineiden pitoisuuksia ja mikrobipitoisuuksia. Opiskelija hallitsee turvallisen työskentelyn laboratoriossa.



Ammattiasi ajatellen osaat tämän opintojakson jälkeen hahmottaa ravitsemuksellisen puolen kemian näkökulmasta ja huomioida asioita ruokinnan ja esim. säilörehun säilyvyyden kannalta. Lisäksi opit analyyseja, joita voit hyödyntää esim. asiantuntijana ympäristöasioihin liittyen tai bioenergian kanssa ollessasi tekemisissä. Opit mikrobiologiaa, jotta osaat huomioida elintarvikehygienian ja vaikkapa ylläpitää elintarviketoimintaa ja tehdä omavalvontaa ko. tilassa.

Osaat hieman työskennellä laboratorioympäristössä.

Nämä opinnot auttavat tulevilla opintojaksoilla, joissa käsitellään energiaa, bio- ja kiertotaloutta, elintarvike- ja ravitsemuksellisia näkökulmia.



SISÄLTÖ

Atomit, sidokset, aine, mittayksiköt ja molekyylin rakenne
Ravintoaineiden orgaaninen kemia
Turvallinen työskentely laboratoriossa ja lainsäädäntö
Mikrobit ja niihin vaikuttavat elinolot.
Sterilointi, aseptinen työskentely ja hygienia.
Omavalvonta
Funktionaaliset elintarvikkeet
Laboratorion perusmittaukset: esimerkiksi kosteus/kuiva-aine, orgaaninen aines, ravintosisältömäärityksiä, pH, johtokyky, sameus, laimennussarja ja maljakasvatus.


TOTEUTUSTAPA

1. Luennoilla käydään läpi sisällön teoria-asiat.

2. Luentojen jälkeen suoritetaan työturvallisuustentti (Moodle-tentti)..

3 .. ja tämän jälkeen tehdään laboratorioharjoitustyöt kemian laboratorioissa.



Luentoja on sekä lähiluentoina että etäluentoina (Sovitaan opintojakson alussa tarkemmin. Laboratorioharjoitukset ovat jokaiselle pakolliset.



ARVIOINTI

Luennoista ja laboratorioharjoituksista tehdään oppimispäiväkirja (ks. oppimispäiväkirjaohjeet), joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Vaihtoehtona lopputentti oppimispäiväkirjalle, joka arvostellaan 0,1-5 asteikolla. Painoarvo oppimispäiväkirjalla on 2/3 kokonaisarvioinnista.



Laboratorioharjoituksista tehdään laboratorioraportti, jonka painoarvo on 1/3 kokonaisarvioinnista.

Aika ja paikka
Teoriatunnit 3.periodilla. Pakolliset laboratorioharjoitukset 2 päivänä.
BKTY-laboratorioissa labraharjoitukset: https://www.oamk.fi/fi/palvelut/kehitysalustat/bio-ja-kiert...

Teoriatunnit nauhoitetaan ja lisätään Moodlealustalle, josta voi ajasta ja paikasta riippumatta osallistua.

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Oppimateriaalia ovatluentojen powerpointit, jotka on tehty helposti luettavaan muotoon. Lisäksi luentotallenteet. Materiaaleissa on merkittynä lähteet, joihin voi halutessaa tutustua. Lisäksi aiheisiin liittyviä lisämateriaaleja.

Lisätietoja opiskelijoille
Ei käytössä

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei käytössä

Opettaja(t)
Joni Kosamo

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä

Tenttien ajankohdat
Ei käytössä

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija voi seurata luentoja ja kirjoittaa reaaliaikaista oppimispäiväkirjaa tai voi edetä omaan tahtiin tukeutumalla luentonauhoitteisiin. Palautusaikaa on annettu runsaasti varsinaisten tuntien ja laboratorioharjoitusten jälkeen.

Laboratrioharjoitukset kestävät kaksi päivää ja ne ovat pakolliset. Harjoitukset on tiivistetty yhdelle viikolle.

Sisällön jaksotus
Ei käytössä

Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Tunnistat ja osaat nimetä kemian, mikrobiologian ja pääravintoaineiden peruskäsitteet sekä menetelmät ja kykenet soveltamaan niitä tavanomaisten ongelmien ratkaisemisessa. Teet ohjattuna perusmittauksia ja toimit turvallisesti, työohjeiden mukaan laboratoriossa. Esität tuloksia mittauksista.
3-4: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän kykenee yhdistämään oppimansa aiempiin kokemuksiinsa aihepiiristä.
5: Opiskelija tuntee kemiaan, mikrobiologiaan ja pääravintoaineisiin liittyvät käsitteet ja menetelmät sekä kykenee soveltamaan niitä erityyppisten kysymysten ja haasteiden ratkaisemisessa. Opiskelija osaa aiheeseen liittyvät peruskäsitteet ja menetelmät sekä osaa soveltaa niitä tavanomaisten kysymysten ratkaisemisessa. Opiskelija osaa itsenäisesti tehdä perusmittauksia sekä osaa toimia turvallisesti ja työohjeiden mukaan laboratoriossa ja pystyy esittämään tuloksia selkeästi. Hän on osoittanut kykyä luoda aihepiirin puitteissa uusia merkityksiä ja ajatuksia aiemmin oppimaansa soveltaen ja kykenee perustelemaan valintansa.

Arviointikriteerit hylätty
Ei käytössä

2.6.2024 18:56:32