Curricula

Curriculum Table
Competences
Assessment Framework
General Information
Ryhmä(t)
LTK23SY
Paikkoja
Ei käytössä
Arviointiasteikko
0-5
Opetuskieli
Suomi
Opintojakson tyyppi
Ei käytössä
Vastuuopettaja
Matti Sippola
Toteutustapa
T&k-osuus: 0.00 op
Virtuaaliosuus: 0.00 op
Lähiopetus: 5 op
Opettaja(t)
Matti Sippola
Pienryhmä(t)
Ei käytössä

Arviointiasteikko
0-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kehittämistehtävä (liiketoimintaprosessien tarkastelu kohdeyrityksessä/ organisaatiossa) Tarkempi tehtävänanto Moodle oppimisaluastalla,
laajan kehittämistehtävän arvionti 0-5, ei varsinaista tenttiä

Opetusmenetelmät
Teorian ja olemassa olevien käytänteiden läpikäyminen sekä teorian syventäminen toiminnallisen ja tutkivan oppimisen avulla verkko-/(lähiopetustuntien aikana). Prosessien mallintamisessa keskeisenä työskentelymenetelmänä Microsoft -Visio tai vastaava liiketoimintaprosessien mallintamisohjelma.
Opetus toteutetaan verkossa.

Aika ja paikka
Ei käytössä

Oppimisympäristöt
Ei käytössä

Opetusmateriaali
Materiaalina erilliset diat, jotka ovat saatavilla Moodle -opiskelualustalta sekä kehittämiskohteena olevalta organisaatiolta mahdollisesti saatava avustava materiaali.

Linkki Moodleen: PÄIVITTYY MYÖHEMMIN

Lisätietoja opiskelijoille
Tehtävät tehdään noin 4-6 hengen tiimeissä, jolloin jokaisen opiskelijan ei tarvitse hakea kohdeyritystä/ organisaatiota erikseen ja prosessien kehittämisen näkökulmat tulevat todennäköisemmin laajemmin huomioiduiksi tiimin jäsenten eri osaamistaustojen myötä.
Yksin toimimisesta ilman tiimin jäsennyyttä tulee keskustella opettajan kanssa. Ryhmässä työskentelyn etuna on tiedon, kokemusten ja näkemysten välittyminen yli toimialarajojen.

Opintojaksototeutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovitaan erikseen opettajan kanssa.

Opettaja(t)
Matti Sippola

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei käytössä

Tenttien ajankohdat
Ei tenttiä, Tentin korvaa laaja mallinnus- / kehittämistehtävä opiskelijan valitsemalle kohdeorganisaatiolle. Mallinnus tehdään opintojakson varaaman ajan puitteissa.

Kv-yhteydet
Ei käytössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäopetus 3x3 tuntia ( tunti 40min) ja itsenäisen ( tiimityöskentelyn ) työskentelyn osuus 103 tuntia

Sisällön jaksotus
Prosessiajattelun ja -johtamisen teoreettiset perusteet,
Strategia, asiakaslähtöisyys j ja merkityksellinen tieto liiketoimintaprosesseissa ja niiden kehittämisessä. Prosessien nimeäminen ja niiden mittaaminen, prosessien mallintaminen, prosessien kehittäminen käytännössä.
Olemassa oleva strategia osana prosessiajattelua ja -johtamista. Prosessien mallintaminen osana strategian toteuttamista prosessien eri hierarkiatasoilla. Merkityksellinen data / informaatio, tiedon dokumentointi, Prosessien strategian mukainen ohjaaminen strategista mittaamista hyödyntäen. Toiminnan ohjausjärjestelmän vaatima tieto osana prosessien kehittämistä. Liiketoimintaverkostot osana prosessien kehittämistä. Teorian rinnalla verkko- (lähi)opetustuntien aikana koko ajan tehtävien työstäminen tuntiaiheiden mukaisessa järjestyksessä.

Arviointikriteerit hyväksytty
1-2: Mallinnukessa virheitä käytetyissä symboleissa. Mallinnukset eivät muodosta prosessia. Mittarointi ei tue strategiaa. Prosessien nimeäminen ei ole johdonmukaista. Prosessien hierarkia ei käy ilmi. Prosessi ei kuvaa kohdeyrityksen seuranta-ajanjakson toimintaa.
3-4: Opiskelija osaa tunnistaa liiketoiminnalliset kehittämiskohteet prosessiajattelua hyödyntäen ja kykenee paikantamaan nämä prosessimallinnusta hyväksikäyttäen. Opiskelija osaa kehittää olemassa olevaan liiketoimintaan liittyviä prosesseja strategia- ja asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa erotella prosesseissa syntyvän tiedon ja prosessien vaatiman merkityksellisen tiedon sekä sjoittamaan nämä olemassa oleviin tietojärjestelmiin.
5: Opiskelija osaa mallintaa prosessiajattelua hyväksikäyttäen uuden version alkuperäisestä liiketoiminnallisesta lähtötilanteesta. Opiskelija osaa arvioida ja kritisoida alkuperäistä liiketoimintastrategiaa ja osaa luoda prosessimallinnuksen, jossa uudet strategiset ja asiakaslähtöiset ratkaisut tulevat esille prosessien eri hierarkiatasoilla. Opiskelija osaa perustella uuden mallinnuksen strategia- ja asiakaslähtöisen mittaroinnin merkityksellisen datan/informaation ja tiedon avulla sekä perustella mahdollisia uusia ratkaisuja prosessien vaatimalle tiedolle ja tietojärjestelmille,

Arviointikriteerit hylätty
Mallinnukessa virheitä käytetyissä symboleissa. Mallinnukset eivät muodosta prosessia. Mittarointi ei tue strategiaa. Prosessien nimeäminen ei ole johdonmukaista. Prosessien hierarkia ei käy ilmi.

2.6.2024 18:58:08