Oamk tarttui hybridityöskentelyn kehittämiseen

Julkaistu: 22.2.2023 klo 09:22 Ammattikorkeakoulu tiedottaa

Miten hybridimuotoinen osallistuminen opinnoissa tai työpaikoilla kannattaa toteuttaa? Kuinka hybridimuotoisessa työskentelyssä voidaan huomioida esimerkiksi hyvinvointi, johtaminen, yhteisöllisyys tai työharjoittelu? Näihin kysymyksiin etsittiin vastausta Oulun ammattikorkeakoulun järjestämässä EDUsOULUtions-innovointityöpajasarjassa opiskelijoiden, opettajien ja yritysedustajien kanssa. 

Koronapandemian myötä etätyöskentely ja -opetus tuli jäädäkseen osaksi työpaikkojen, oppilaitosten ja muiden organisaatioiden arkea. Samalla tarve helpottaa ja tukea hybridimuotoista työskentelyä on tullut ilmeiseksi. Oulun ammattikorkeakoulussa tartuttiin etätyöskentelyn kehittämiseen EDUsOULUtions-innovointityöpajojen sarjalla. Helmikuussa järjestetyssä tapahtumakokonaisuudessa Oulun ammattikorkeakoulun opiskelijat, opettajat ja sidosryhmien edustajat etsivät uusia ratkaisuja, joiden avulla hybridimuotoinen työskentely tukisi entistä paremmin esimerkiksi yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja aktiivisuutta.  

Alun perin Googlen kehittämän, maailmalla viisipäiväisenä toteutettavan Design Sprint -menetelmän pohjalta on Oulun ammattikorkeakoululla mukautettu oma, kaksi läsnäolopäivää ja itsenäisemmän työskentelyajan sisältävä malli. Menetelmä yhdistää esimerkiksi yhteiskehittämistä ja palvelumuotoilua.  

Design Sprintissä toimitaan 4–7 hengen tiimeissä. Oamkin mukautetussa mallissa mukana on opiskelijoita, opettajia ja yrityselämän edustajia. 

– Ensimmäisellä tapaamiskerralla kaikki tiimit, joita EDUsOULUtions -tapahtumasarjassa oli seitsemän, saavat kuvauksen tehtävänannosta. Sen jälkeen tiimit lähtevät yhdessä tutkimaan nykytilaa, hankkimaan tietoa esimerkiksi tulevaisuuden trendeistä ja ideoimaan kehittämiskohteita, kehittämispäällikkö Anne Sorvari Oulun ammattikorkeakoulusta kuvaa innovointityöpajan aloitusvaihetta. 

Inspiraatiota etsitään esimerkiksi muista aloista. Ideointivaihe tehdään ohjatusti ja tiimit esittelevät ideoita toisilleen ja äänestävät vaiheistetusti parhaita ideoita jatkoon. Lopulta tiimit valitsevat yhden idean, josta työstetään testattava malli.  

– Testauksesta saatua arvokasta tietoa hyödynnetään mallin kehittämisessä. Työpajan lopuksi kaikki tiimit esittelevät työskentelynsä tulokset toisilleen, oppivat niistä ja lopuksi äänestävät yhden ratkaisun jatkoon vietäväksi, Sorvari kuvaa.   

Menetelmiä helpottamaan työvälineiden käyttöä ja parantamaan käyttökokemusta 

EDUsOULUtions-tilaisuuksien ryhmät tarttuivat työskentelyssään erityisesti hybridityövälineiden käytön taitojen ja osaamisen kehittämiseen, itse välineiden kehittämiseen tai uudistamiseen ja työkalujen selkeyden parantamiseen.  

Työpajan osallistujien jatkoon valitsemassa ratkaisussa esitettiin keinoja asiakaslähtöisyyden kehittämiseen hybridiopiskelussa keskeisessä Moodle-alustassa. Menetelmän avulla jatkuvaa käyttäjäpalautetta voidaan hyödyntää Moodlen selkeyden parantamiseen. Ryhmät konseptoivat myös esimerkiksi hybridityöskentelyn valmiudet -opintojakson, jonka ideana oli tarjota jokaiselle uudelle työntekijälle tai opiskelijalle perusvalmiudet organisaatiossa keskeisten työvälineiden hallintaan tätä varten muotoillulla kurssilla. 

– Jokaisen organisaation on mietittävä, mikä on heillä paras ja toimivin malli hybridityön toteuttamiseen. Kokonaisuudessa on kuitenkin huomioitava erilaiset ihmiset ja toimenkuvat. Tässä työpajassa meillä kaikilla osallistujilla oli vilpitön halu aktiiviseen ja avoimeen viestintään ja osaamisemme jakamiseen hybridityön kehittämisen saralla. Päällimmäisenä jäi ajatus, että meillä on mahdollisuus rakentaa kulttuuria sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta myös etänä, kommentoi Martela Oyj:n projektipäällikkö Maria Sipola kokemustaan työpajasta sidosryhmän edustajana. 

– Työpajoista syntyi selkeästi aiheita ja aihioita, joita voimme Oamkissa lähteä viemään kohti toteutusta. Tulokset ovat tärkeitä ja keskustelemme nyt mahdollisuuksista niiden käytäntöön viemiseksi. Opetuksen näkökulmasta vähintään yhtä tärkeää tällaisessa työskentelyssä on prosessin oppiminen: menetelmä antaa ongelmanratkaisuun työkaluja, joiden avulla voi tarttua kiinni monimutkaisiinkin haasteisiin, lehtori, HOPEDI-hankkeen projektipäällikkö Jussi Haukkamaa kuvasi tilaisuuden merkitystä tapahtuman jälkeen.  

EDUsOULUtions-tapahtuman järjestivät yhdessä HOPEDI-hanke ja University Innovation Centren Oamkin tiimi. HOPEDI-hankkeessa kehitetään digipedagogista osaamista yhteistyössä työelämän kanssa. Hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus. 

Lisätiedot: 

Jussi Haukkamaa, lehtori, projektipäällikkö, Oulun ammattikorkeakoulu, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 040 1955446 

Anne Sorvari, kehittämispäällikkö, Oulun ammattikorkeakoulu, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 050 9116999