Opiskelijat kiihdyttämässä yritysten myyntiä
Lokakuussa Oulun BusinessAsemalla järjestetty sOULUtions PRO myyntisprintti tarjosi sekä opiskelijoille mahdollisuuden saada oppia oikeasta työelämästä että yrityksille uusia näkökulmia.
Oulun BusinessAsema täyttyi 6.–8. lokakuuta iloisesta pöhinästä ja määrätietoisesta työskentelystä, kun tiloissa järjestettiin kolmipäiväinen sOULUtions PRO myyntisprintti. Tapahtumassa Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk), Oulun yliopiston ja Osaon opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kuudelle majoitusalan yritykselle myyntikampanjat, jotka lopuksi raportoitiin yrityksille.
Tapahtuman järjestäjinä toimivat Myyntiosaaminen kasvun keskiöön (Myski) -hanke ja Oulun ammattikorkeakoulun Innovaatiokeskus. Myski-hankkeessa kehitetään Oulun alueelle uutta myyntiosaamisen kehittämisen toimintamallia.
– Halusimme tuoda korkeakoulujen ja ammattiopiston opiskelijat yhteen ja selvittää, miten he onnistuvat kehittämään majoitusalan yritysten myyntiä Oulussa ja lähiseuduilla, kertoo Myski-hankkeen projektipäällikkö Katta Siltavirta.
Siltavirran mukaan yksi hankkeen tavoitteista on luoda uusi myynnin koulutuskokonaisuus, joka jalkautetaan alueen korkeakoulujen ja ammattiopiston lisäksi myös pk-yrityskenttään täydennyskoulutuksena.
– Myyntisprintti todisti meille, että käytännönläheinen myynnin opiskelu yhdessä eri koulutusasteilta tulevien opiskelijoiden kesken toimii. Vaikka päivien aikana ehti nähdä epätoivonkin hetkiä, ei kukaan lyönyt hanskoja tiskiin, vaan opiskelijat löysivät aina jonkin ratkaisun ja saivat paljon uusia oivalluksia.
Innovaatiokeskus on järjestänyt jo aiemmin useita sOULUtions-tapahtumia, joissa yritykset, opiskelijat ja henkilökunta kehittävät yhdessä uusia ratkaisuja, tuotteita ja palveluja. Tapahtumissa käytetään Design Sprint -mallia, eli ideoita kehitetään nopealla aikataululla.
– Tällä kertaa sOULUtions rakennettiin ensimmäistä kertaa täysin myynnin ympärille, ja oli hienoa huomata, että konsepti toimii myös silloin, kommentoi Ville Kärkkäinen Innovaatiokeskuksesta.
Kärkkäisen mukaan sOULUtions-tapahtumat haastavat opiskelijoita ihan eri tavalla kuin perinteiset opintojaksot, sillä omien ajatusten kritisoimiselle ei jää yhtä paljoa aikaa.
– Se kehittää valtavasti esimerkiksi ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi pidän tärkeänä sitä, että tapahtumissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä itselleen ennestään tuntemattomien kanssa.
Molemminpuolinen hyöty
Lokakuisesta myyntisprintistä hyötyivät opiskelijoiden lisäksi myös mukana olleet yritykset.
– Opiskelijoiden kanssa oli mahtavaa tehdä töitä, ja tämä lisää varmasti yrityksemme tunnettavuutta, sanoo myyntisprinttiin osallistuneen Airport Hotel Oulun hotellipäällikkö Pentti Säkkinen.
Airport Hotel Oulun yrittäjä Timo Väärälä (vas.) ja hotellipäällikkö Pentti Säkkinen kokevat myyntisprintin merkittävimmäksi hyödyksi yrityksen tunnettavuuden lisäämisen.
Kempeleessä sijaitseva Airport Hotel Oulu on majoitusta tarjoava perheyritys, josta löytyy lisäksi espanjalainen ruokaravintola, kokoustiloja ja tilausravintolana toimiva Vihiluodon kota. Kodassa järjestetään myös kokkikouluja.
Hotellin yrittäjä Timo Väärälä kertoo heidän lähteneen mielenkiinnolla mukaan myyntisprinttiin, sillä samalla se mahdollistaa paljon opiskelijoille, mutta tuo myös yritykselle hyviä uusia näkökulmia.
– Kun on pyörittänyt samaa yritystä jo yli 20 vuotta, on tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla. Opiskelijoiden näkemykset voivat avata ihan uusia mahdollisuuksia. Parhaimmillaan tällaisesta tapahtumasta voidaan saada yritykselle uusi työntekijä tai toimiva tuote, Väärälä kommentoi.
Opiskelijat tekivät myyntikampanjansa tapahtumassa yritysten toimeksiantojen pohjalta. Airport Hotel Oulun toimeksiantona opiskelijoille oli lähteä myymään uutta tuotepakettia, johon kuuluvat sekä majoitus että tapas-illallinen.
– Opiskelijat käynnistivät tuotteesta somekampanjan, joka on jo kasvattanut yrityksemme näkyvyyttä. Lopputulos jopa ylitti odotuksemme, Säkkinen sanoo.
Myyntisprinttiin lisäämään näkyvyyttä
Myyntisprintti jätti tyytyväiseksi myös Limingassa sijaitsevan Pitojen helmen yrittäjät. Pitojen helmeä pyörittävät yrittäjäpariskunta Raimo Pietilä ja Anne Kiljo-Pietilä sekä heidän jälkikasvustaan Senni-Sofia Pietilä ja Elina Pietilä. Yritys on tarjonnut pitopalveluita jo 30 vuoden ajan, mutta tänä vuonna mukaan tulivat myös majoituspalvelut ja pakopelitoiminta.
– Innostumme aina kaikista uusista mahdollisuuksista, joten lähdimme myyntisprinttiin avoimin mielin. Ajattelimme tapahtuman olevan myös hyvä keino saada etenkin uusille palveluillemme lisää näkyvyyttä, kertoo Senni-Sofia Pietilä.
Pietilät antoivat opiskelijoille toimeksiannoksi luoda helposti lähestyttävä ja kiinnostava pikkujoulupaketti, jossa yhdistetään yrityksen useita palveluita. Opiskelijoiden toteuttamaan pakettiin sisällytettiin pakopeli, jouluruokailu sekä mahdollisuudet saunaan, paljuun ja karaokeen. Lisäpalveluna pakettiin oli myös mahdollista lisätä majoitus ja muita aktiviteetteja.
– Opiskelijat saivat lyhyessä ajassa paljon aikaan, ja olemme saaneet pakettiin liittyen yrityksiltä jo muutamia yhteydenottojakin, iloitsee Senni-Sofia Pietilä.
– Saimme opiskelijoilta paljon hyviä ajatuksia, joita voimme varmasti tulevaisuudessa hyödyntää. Opiskelijayhteistyöt ovat hieno mahdollisuus verkostoitua ja kehitellä uusia innovaatioita, joten tällaisia tapahtumia kaipaa ehdottomasti jatkossakin, Raimo Pietilä lisää.
Pitojen helmen yrittäjät Raimo Pietilä (vasemmalla) ja Anne Kiljo-Pietilä (oikealla) ovat pyörittäneet yritystä jo 30 vuotta. Nykyään yrityksessä työskentelevät myös Senni-Sofia Pietilä (keskellä) ja Elina Pietilä heidän jälkikasvustaan.
Fakta
- Myski-hanke 4/2019–3/2022
- Hankkeella on tarkoitus tukea Oulun seudun nousua tunnetuksi myyntiosaamisen osalta.
- Hankkeessa kehitetään uusi ajankohtaisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaava myynnin koulutuskokonaisuus.
- Oulun alueen pk-yrityksille tarjotaan hankkeen aikana maksuttomia myyntivalmennuksia.
- Hanketta hallinnoi Oulun ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina toimivat Oulun yliopisto ja Osao.
- Hankkeen toiminta-alueeseen kuuluvat Oulu, Kempele, Liminka, Tyrnävä, Muhos, Hailuoto ja Lumijoki.
- Hankkeeseen on saatu Euroopan Sosiaalirahaston rahoitusta Elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskukselta.
Teksti ja kuvat: Julia Asikainen