- Koulutuksen paluusivu: https://www.oamk.fi/fi/koulutus/ylemmat-ammattikorkeakoulututkinnot/education-entrepreneurship
- OG title: Education Entrepreneurship -YAMK-tutkinto toi Giedrelle paljon uutta osaamista työhön – ”Parasta kou
- OG url: https://www.oamk.fi/fi/koulutus/oamkin-opiskelijatarinat/education-entrepreneurship-yamk-tutkinto-toi-giedrelle-paljon-uutta-osaamista-tyohon
- OG image: https://www.oamk.fi/images/Opiskelijatarinat/giedre-tabocchini.jpg
- OG description: Giedre Tabocchini valmistui Oamkin Education Entrepreneurship -YAMK-tutkinto-ohjelmasta kesällä 2022. Giedren mukaan opinnot vaativat aikaa, motivaatiota ja uteliaisuutta.
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Education Entrepreneurship -YAMK-tutkinto toi Giedrelle paljon uutta osaamista työhön – ”Parasta koulutuksessa olivat ehdottomasti liiketalouden opinnot”
Giedre Tabocchini valmistui Oamkin Education Entrepreneurship -YAMK-tutkinto-ohjelmasta kesällä 2022. Giedren mukaan opinnot vaativat aikaa, motivaatiota ja uteliaisuutta.
Kun Giedre Tabocchini alkoi pohtimaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittamista ja etsimään hänelle sopivinta koulutusta, kuulosti Oulun ammattikorkeakoulun Education Entrepreneurship -tutkinto-ohjelma hänestä heti täydelliseltä vaihtoehdolta.
– Halusin lähteä hakemaan ylemmältä korkeakoulututkinnolta uutta osaamista, josta olisi hyötyä työssäni, Giedre kertoo.
Liettuasta kotoisin oleva Giedre on asunut Suomessa vuodesta 2008. Hän valmistui pianistiksi ja opettajaksi Liettuan Siauliai-konservatoriosta vuonna 2004, jonka jälkeen hän jatkoi opintojaan Liettuan musiikki- ja teatteriakatemiaan ja suoritti siellä pianonsoiton korkeakoulututkinnon.
Suomessa Giedre perusti oman toiminimen ja alkoi pyörittämään musiikkistudiota, jossa hän piti lapsille musiikkileikkikoulua ja tarjosi pianotunteja. Tammikuussa 2018 Giedre aloitti International School of Musicin apulaisrehtorina.
– Education Entrepreneurship kuulosti erinomaiselta koulutukselta, sillä siihen sisältyi liiketalouden opintoja. Minulla ei ollut niistä aiempaa kokemusta ja ajattelin, että liiketalousosaaminen tulisi työssäni tarpeeseen.
Opiskelu sujui hyvin työn ohella
Ylempää korkeakoulututkintoa pohtiessaan Giedrelle oli myös tärkeää, että koulutuksen voisi suorittaa työn ohella hänen asuinpaikkakunnaltaan Espoosta.
– Oamkissa opintoja oli juuri sopiva määrä, joten niiden, töiden ja lapsiperhearjen yhteensovittaminen onnistui hyvin.
Education Entrepreneurship -koulutuksen voi suorittaa mistä päin Suomea tahansa, sillä opinnot painottuvat verkkoon. Koulutukseen kuuluu kuitenkin muutamia lähiopetuskertoja Oulussa, mutta Giedren opiskeluryhmän kohdalla niitä ei päästy pitämään koronan takia ollenkaan.
– Kaikki opiskelu tapahtui etänä. Se oli vähän harmi, kun oli odottanut sitä, että pääsisi tapaamaan muita myös kasvokkain. Siitä huolimatta onnistuimme kuitenkin luomaan ystävyyssuhteita opintojen aikana.
Giedren mukaan opintoihin kuului paljon ryhmätöitä, joiden kautta pääsi hyvin tutustumaan muihin opiskelijoihin.
– Se oli ihan mahtavaa, kun oltiin kaikki niin erilaisia, ja opiskelijoita oli ympäri maailmaa. Sovimme joskus opiskelijoiden kanssa Zoomiin tapaamisia, joiden aikana juotiin yhdessä kahvit ja juteltiin vain kaikenlaista.
Kiinnostavia opintoja ja mieluisia opettajia
Opintojen sisältöjä Giedre kuvailee todella mielenkiintoisiksi. Kaikista eniten hän kokee saaneensa liiketalouteen liittyvistä opinnoista.
– Parasta koulutuksessa olivat ehdottomasti liiketalouden opinnot. Niiden suorittaminen tuntui kaikista palkitsevimmilta, sillä opinnot olivat minulle haastavia ja jouduin tekemään niiden eteen paljon töitä.
Giedren positiiviseen kokemukseen vaikutti myös kurssin opettaja.
– Hän oli todella älykäs ja kiinnostava persoona. Tykkäsin valtavasti hänen tavastaan opettaa.
Myös muut koulutuksen opettajat keräävät Giedreltä kehuja.
– Kaikki olivat niin erilaisia ja mahtavia omalla osaamisalallaan. Opettajat olivat enemmänkin kuin ystäviä, joilta sai aina tarvittaessa apua.
Opitut asiat työelämään
Giedre on päässyt hyödyntämään koulutuksesta saatuja oppeja paljon työssään. Syyskuussa 2023 hän eteni apulaisrehtorin pestistään International School of Musicin rehtoriksi.
– Liiketalouden opinnoista on ollut hyötyä esimerkiksi liiketoimintasuunnitelman valmistelemisessa. Myös palvelusuunnittelun opinnoista on ollut iso apu, kun suunnittelemme ja luomme uusia palveluita kansainvälisille perheille.
Giedren mielestä Education Entrepreneurship -koulutus vaatii opiskelijalta ennen kaikkea aikaa, motivaatiota ja uteliaisuutta.
– Jos tulee koulutukseen sellaisella asenteella, että kokeilen vain, niin se ei tule toimimaan.
Giedre suosittelee kaikkia kiinnostuneita hakemaan koulutukseen rohkeasti, vaikka opintojen sisällöissä olisikin jotain aivan muuta kuin on aiemmin opiskellut.
– Minuakin jännitti lähteä opiskelemaan asioita, joista minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta, mutta selvisin siitä ja olen varma, että muutkin halutessaan selviävät.
- Koulutuksen paluusivu: https://oamk.fi/fi/koulutus/ammattikorkeakoulututkinnot/bachelor-of-business-administration-bba-international-business
- OG title: Alavalinta oli kansainvälistä liiketaloutta opiskelevalle Carlille selvä – ”Isäni on luonut menestyk
- OG url: https://www.oamk.fi/fi/koulutus/oamkin-opiskelijatarinat/alavalinta-oli-kansainvalista-liiketaloutta-opiskelevalle-carlille-selva
- OG image: https://www.oamk.fi/images/Opiskelijatarinat/carlvalikangas.jpg
- OG description: Kansainvälistä liiketaloutta Oamkissa opiskeleva Carl Johan Valikangas kehuu opintojen käytännönläheisyyttä ja sitä, että ryhmätöitä tehdään paljon.
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Alavalinta oli kansainvälistä liiketaloutta opiskelevalle Carlille selvä – ”Isäni on luonut menestyksekästä uraa liikemiehenä, ja se on inspiroinut minua”
Kansainvälistä liiketaloutta Oamkissa opiskeleva Carl Johan Valikangas kehuu opintojen käytännönläheisyyttä ja sitä, että ryhmätöitä tehdään paljon.
Liiketalous on aina kiehtonut Carl Johan Valikangasta, joten alan opintoihin hakeminen oli hänelle selvää.
– Isäni on luonut menestyksekästä uraa liikemiehenä, ja se on inspiroinut minua tekemään jotain samanlaista. Perheemme on matkustellut paljon ja asunut monessa eri maassa isäni työn vuoksi. Minua kiehtoo ajatus siitä, että pääsisin itsekin näkemään työn kautta, miten eri puolilla maailmaa hoidetaan liiketaloutta, Carl kertoo.
Ennen kansainvälisen liiketalouden opintoja Oulun ammattikorkeakoulussa Carl oli jo ehtinyt opiskella liiketaloutta ja taloustieteitä yliopistossa Englannissa. Hän joutui kuitenkin jättämään opinnot kesken ja muuttamaan maasta pois Brexitin ja koronapandemian aiheuttamien taloudellisten syiden vuoksi.
– Isäni perhe on Iistä, joten tuntui luonnolliselta muuttaa sen lähelle Ouluun. Täällä halusin jatkaa liiketalouden opintoja, joten hain kansainvälisen liiketalouden opintoihin Oamkiin.
Antoisia opintoja Oamkissa
Opiskelu Oamkissa on ollut Carlin mielestä antoisaa, vaikka hän onkin joutunut käymään kursseilla joitain jo Englannissa opiskelemiaan asioita uudestaan läpi.
– Se on toisaalta vain hyvä kerrata asioita, niin ne jäävät oikeasti kunnolla mieleen.
Carlin mielestä opinnoissa on ollut mahtavaa huomata, kuinka opettajat todella panostavat opetukseen tarjotakseen parasta mahdollista koulutusta.
– Tykkään myös siitä, että opiskelu on todella käytännönläheistä. Englannissa opiskelu painottui huomattavasti enemmän teoriaan.
Kehuja Carlilta kerää myös ryhmätöiden määrä.
– Teemme opinnoissa paljon ryhmätöitä ja ratkomme ongelmia yhdessä. Olen aina rakastanut tiimiurheilua, ja se näkyy myös opiskelussa siten, että tykkään tiimityöskentelystä.
Haaveena yrityskonsultin ura
Oulu on ollut Carlille mieleinen opiskelukaupunki. Hän pitää siitä, että kaupunki ei ole liian iso, mutta ei myöskään liian pieni.
– Oulussa on paljon erilaista tekemistä, mutta ei kuitenkaan liian hektistä niin kuin isommissa kaupungeissa.
Vielä Carl ei kuitenkaan ole varma, aikooko hän jäädä Ouluun valmistuttuaan.
– Pitää katsoa sitten sen mukaan, millaiset työmahdollisuudet ovat.
Carlin haaveammatti tulevaisuudessa on yrityskonsultti.
– Olisi hienoa voida auttaa yrityksiä ongelmien ratkaisemisessa ja ohjata tekemään sellaisia järjestelyjä, joiden avulla liiketoimintaa saataisiin kasvatettua.
”Oamk on mahtava korkeakoulu”
Kansainvälisen liiketalouden opinnot vaativat Carlin mukaan opiskelijalta ongelmanratkaisutaitoja, luovuutta ja kykyä ajatella laatikon ulkopuolelta.
– Opinnoissa joutuu kohtaamaan paljon ratkottavia asioita. Koen tärkeäksi myös sen, että on rohkea ja uskaltaa ottaa riskejä sekä testata kykyjään.
Carl suosittelee kansainvälisen liiketalouden opintoja Oamkissa kaikille, joilla on kiinnostusta liiketalouteen.
– Oamk on mahtava korkeakoulu, jossa näen paljon potentiaalia kehittyä koko ajan entistäkin paremmaksi.
- Koulutuksen paluusivu: https://oamk.fi/fi/koulutus/ylemmat-ammattikorkeakoulututkinnot/digital-performance
- OG title: Digital Performance -YAMK-tutkinto tarjoaa hyvän väylän kansainvälisiin produktioihin ja verkostoihi
- OG url: https://www.oamk.fi/fi/koulutus/oamkin-opiskelijatarinat/digital-performance-yamk-tutkinto-tarjoaa-hyvan-vaylan-kansainvalisiin-produktioihin-ja-verkostoihin
- OG image: https://www.oamk.fi/images/mika-paldanius.jpg
- OG description: Oamkin englanninkielinen ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtava Digital Performance -tutkinto-ohjelma sopii monipuolisesti kulttuurialan eri ammattilaisille.
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Digital Performance -YAMK-tutkinto tarjoaa hyvän väylän kansainvälisiin produktioihin ja verkostoihin
Oamkin englanninkielinen ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtava Digital Performance -tutkinto-ohjelma sopii monipuolisesti kulttuurialan eri ammattilaisille.
Digital Performance on kulttuurialan YAMK-tutkinto-ohjelma, joka avaa ovia kansainvälisesti. Tutkinto-ohjelmassa opiskelevat ammattilaisia oppivat integroimaan uusia digitaalisia teknologioita, innovaatioita ja suunnittelumenetelmiä esitystaiteiden käytäntöihin ja tuotantoihin.
– Koulutus tukee ammatillista kasvua esitystaiteiden sektorilla ja luovilla aloilla, kertoo tutkintovastaava Mika Paldanius.
Tutkinto-ohjelmassa opiskellaan englanniksi ja siinä painotetaan kansainvälisyyttä.
– Kansainvälistä esitystaiteiden innovaatio-osaamista tarvitaan. Opinnot takaavat hyvän väylän kansainvälisiin produktioihin ja verkostoihin. Teemme opetuksessa ja innovoinneissa yhteistyötä eurooppalaisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Mikan mukaan koulutus sopii monipuolisesti kulttuurialan eri ammattilaisille.
– Hakijoita voi olla esimerkiksi tanssin, musiikin, teatterin, viestinnän ja kuvataiteen aloilta. Opiskelijaryhmästä odotetaan monialaista ja kansainvälistä.
Verkostoituminen tärkeä osa opintoja
Tutkinnon laajuus on 60 opintopistettä, joista puolet koostuu lopputyöstä. Muut opinnot liittyvät esitystaiteiden innovaatioihin, tuotantoihin ja digitaalisiin kokeiluihin, kestävään kehitykseen sekä yrittämiseen.
– Opintojaksoilla käydään läpi esimerkiksi rahoittamista, yrityksen perustamista ja digitaalisten esitysten innovoimista.
Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintoihin sisältyy sekä etäopiskelua verkossa että muutamia lähitapaamisia. Etäopiskeluun kuuluu videokonferenssitapaamisia ja jatkuvia omatoimisia tehtäviä. Kolmen tunnin videokonferensseja on kerran kuussa elokuusta marraskuuhun syyslukukaudella ja tammikuusta toukokuuhun kevätlukukaudella.
– Käytännönläheisyys ja rohkeat kokeilut ovat opinnoissa tärkeitä. Opintoihin kuuluu kuitenkin myös teoreettista opiskelua.
Myös verkostoituminen on tärkeä osa opintoja.
– Opiskelijat esimerkiksi suunnittelevat yhdessä tapahtumia, joissa he voivat esitellä omia performanssitöitään.
Kielipäätä tarvitaan
Mika kertoo koulutuksen edellyttävän opiskelijalta riittävää englannin kielen taitoa, oma-aloitteisuutta, suunnitelmallisuutta, kokeellisuutta ja luovaa henkeä.
– Myös sosiaaliset taidot ovat tärkeitä, jotta pystyy verkostoitumaan, toimimaan ryhmässä ja viemään asioita eteenpäin monialaisessa yhteistyössä.
Mikan mukaan koulutuksen käynyt voi toimia jatkossa esimerkiksi itsenäisenä yrittäjänä.
– Tutkinto mahdollistaa myös jatko-opinnot tohtoriksi saakka.
Hän suosittelee osallistumaan koulutukseen ennen kaikkea siksi, että se tarjoaa erinomaiset mahdollisuudet kansainvälisiin kontakteihin.
– Tämä on myös hieno mahdollisuus tuoda esiin omia taiteellisia teoksia, kehittää niitä eteenpäin ja viedä ihan uusille poluille.
- Koulutuksen paluusivu: https://www.oamk.fi/fi/koulutus/ylemmat-ammattikorkeakoulututkinnot/data-analytics-and-project-management
- OG title: Data-analytiikkaa ja tiedolla johtamista opiskeleva Naveen kehuu opintojen joustavuutta – ”On ihan m
- OG url: https://www.oamk.fi/fi/koulutus/oamkin-opiskelijatarinat/data-analytiikkaa-ja-tiedolla-johtamista-opiskeleva-naveen-kehuu-opintojen-joustavuutta
- OG image: https://www.oamk.fi/images/Opiskelijatarinat/naveenkollipara.jpg
- OG description: Intiasta kotoisin oleva Naveen Kollipara aloitti Oamkissa YAMK-opinnot Data Analytics and Project Management -tutkinto-ohjelmassa, sillä hän haaveilee työstä data-analyytikkona.
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Data-analytiikkaa ja tiedolla johtamista opiskeleva Naveen kehuu opintojen joustavuutta – ”On ihan mahtavaa, että opinnot voi suorittaa rauhassa omaan tahtiin”
Intiasta kotoisin oleva Naveen Kollipara aloitti Oamkissa YAMK-opinnot Data Analytics and Project Management -tutkinto-ohjelmassa, sillä hän haaveilee työstä data-analyytikkona.
Tietokantakehittäjänä työskentelevä Naveen Kollipara haki opiskelemaan Oulun ammattikorkeakouluun data-analytiikkaa ja tiedolla johtamista, sillä hän näki koulutuksen mahtavana mahdollisuutena erikoistua data-analytiikkaan jäämättä kuitenkaan pois töistä.
– Oamkissa koulutus on mahdollista toteuttaa täysin etänä työn ohella, Naveen sanoo.
Aiemmin Naveen on opiskellut Intiassa elektroniikka- ja viestintätekniikan korkeakoulututkinnon. Ouluun hän muutti työn perässä vuonna 2020.
– Tein aiemmin töitä Intiassa, mutta yritykseni lähetti minut tekemään tilapäisesti töitä Ouluun.
Naveen kertoo viihtyneensä kaupungissa erittäin hyvin.
– Oulu on yksi lempipaikoistani Suomessa. Kaupunki ei ole runsaasti asuttu, mutta sieltä löytyy kaikki tarvittavat palvelut. Lisäksi Oulussa on kaunis luonto ja todella ystävällisiä ihmisiä.
Joustavaa ja käytännönläheistä opiskelua
Naveen on ollut tyytyväinen myös opintoihinsa Oamkissa. Hänen mielestään koulutus on onnistuneesti suunniteltu.
– Tähän mennessä parasta on ollut ehdottomasti opintojen joustavuus. On ihan mahtavaa, että opinnot voi suorittaa rauhassa omaan tahtiin.
Naveen kehuu myös opintojen käytännönläheisyyttä.
– Teoreettistakin opiskelua on, mutta valtaosa luennoista ja kurssitehtävistä on käytännönläheisiä.
Naveen kertoo oppineensa koulutuksessa paljon uusia ja mielenkiintoisia asioita.
– Olen esimerkiksi oppinut, millainen datan laadun merkitys on tehokkaan päätöksenteon kannalta, ja mikä sidosryhmäviestinnän merkitys on onnistuneessa projektinhallinnassa.
Uusi työ suunnitelmissa
Naveen haaveilee pääsevänsä työskentelemään tulevaisuudessa data-analyytikkona.
– Olen työskennellyt viimeiset kahdeksan vuotta datan parissa ja koen, että data-analyytikon työ olisi nykyistä työtäni kiinnostavampaa.
Naveenin suunnitelmissa on löytää pysyvä työ Oulusta.
– Etsin aktiivisesti täältä töitä. Olen tykännyt Suomesta niin paljon, että haluaisin ehdottomasti jäädä tänne.
Naveenin mielestä data-analytiikan ja tiedolla johtamisen YAMK-tutkinto sopii sellaisille, jotka ovat työelämässä ja kiinnostuneita erikoistumaan data-analytiikkaan tai tiedolla johtamiseen.
– Opiskelijalla olisi hyvä olla myös ongelmanratkaisutaitoja, sillä niitä tarvitaan opinnoissa motivaation ja kiinnostuksen lisäksi.
- Koulutuksen paluusivu: https://oamk.fi/fi/koulutus/ammatillinen-opettajakorkeakoulu/ammatillinen-opinto-ohjaajankoulutus
- OG title: Ammatillinen opinto-ohjaaja on vahvuuksien tunnistamisen ammattilainen
- OG url: https://oamk.fi/fi/koulutus/oamkin-opiskelijatarinat/ammatillinen-opinto-ohjaaja-on-vahvuuksien-tunnistamisen-ammattilainen
- OG image: https://oamk.fi/images/sirpa-pehkonen.jpg
- OG description: Kouluttajana Koulutuskuntayhtymä OSAOssa työskentelevä Sirpa Pehkonen havahtui opetustyössään siihen, että ohjaamisen tarve nousi opiskelijoiden keskuudessa yhä voimakkaammin esiin. Ammatillisen opinto-ohjaajan opinnot tuntuivat luontevalta tavalta saada teoriaa ja työkaluja ohjaustyön tueksi. Koulutuksen myötä ammattitaito on karttunut ja tulevaisuuden mahdollisuudet ohjaustyön saralla ovat laajat.
- React & Share: React & Share pois
- Kampustieto: Kotkantie
- Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
- Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä
Ammatillinen opinto-ohjaaja on vahvuuksien tunnistamisen ammattilainen
Kouluttajana Koulutuskuntayhtymä OSAOssa työskentelevä Sirpa Pehkonen havahtui opetustyössään siihen, että ohjaamisen tarve nousi opiskelijoiden keskuudessa yhä voimakkaammin esiin. Ammatillinen opinto-ohjaajankoulutus tuntui luontevalta tavalta saada teoriaa ja työkaluja ohjaustyön tueksi. Koulutuksen myötä ammattitaito on karttunut ja tulevaisuuden mahdollisuudet ohjaustyön saralla ovat laajat.
Ammatilliseksi opinto-ohjaajaksi opiskellut Sirpa Pehkonen katsoo kuluneeseen opiskeluaikaansa positiivisesti ja tuleviin mahdollisuuksiin uteliaasti. Nyt kouluttajana työskennellessä uusia oppeja ohjaamisesta on päässyt valjastamaan heti tositoimiin.
Opintojen suorittaminen hoitui osin töiden ohella ja osin pätkissä pidettyjen opintovapaiden aikana. Vaikka kaikista antoisinta aikaa olivat kanssaopiskelijoiden ansiosta lähiopetuspäivät, myös etäopiskelujaksot antoivat omat hyödylliset oppinsa; niistä sai loistavia vinkkejä siihen, miten opiskelijoita saadaan osallistettua kotona tietokoneidensa ruutujen äärellä.
Mutta mistä jo opettajaksi valmistuneen alansa ammattilaisen mieleen syttyi kipinä opintojen jatkamisesta?
– Vuosien mittaan huomasin opetustyössäni nousevan yhä voimakkaammin esille ohjauksen tarpeen ja sen merkityksen. Ohjaus on ollut nuoresta asti mukana elämässäni, vaikkakin toisenlaisessa toimintaympäristössä, ja olen kokenut sen mielekkääksi tavaksi olla vuorovaikutuksessa. Nyt halusin siihen itselleni teoreettista pohjaa.
Koulutuksen myötä ohjaukselle on löytynyt enemmän työkaluja ja menetelmillä on vankempi tietopohja. Opintojen aikana myös arvostus ohjaustyötä kohtaan nousi entisestään. Uuden tutkinnon myötä uusia ovia on avautunut ja urahaaveetkin ovat nyt selvillä.
– Jatkossa toivoisin pääseväni työllistymään uraohjauksen pariin ja sitä kautta ohjaamaan ihmisiä tunnistamaan omaa osaamistaan. Koulutuksen myötä minulla on mahdollisuus kokeilla yhtä nuoruuteni unelma-ammateista, ja vaikka en siirtyisi kokopäiväisesti opinto-ohjaajan työhön, pystyn hyödyntämään oppeja monissa asioissa nykyisessä työssäni. Esimerkiksi opetus maahanmuuttajien parissa on mitä suurimmassa määrin myös ohjausta.
Ohjaustyön monipuoliset mahdollisuudet
Vaikka Sirpan nykyinen työ ei painotukaan täysipäiväisesti opinto-ohjaamiseen, on koulutus tuonut paljon sellaisia eväitä, joita ihmisten yksilöllisessä ohjaamisessa tarvitaan. Monipuolista ohjaustyötä on tarjolla monenlaisissa toimintaympäristöissä ja eri-ikäisten ihmisten parissa, joten koulutuksen tarjoamien mahdollisuuksien määrää ei ainakaan voi moittia. Silti ohjaustyön lisäämiselle olisi kysyntää.
– Vaikka työmahdollisuudet ovat jo nyt laajat, rohkenen silti väittää, että ohjaustyötä tarvittaisiin vielä lisää avaamaan eri elämäntilanteissa olevien ihmisten ajatuksia oman tulevaisuutensa suhteen.
Antoisimmillaan ohjaustyö tarjoaakin mahdollisuuden toimia ihmisten hyväksi ja auttaa löytämään ja tunnistamaan yksilöiden omia vahvuuksia. Jokaisen asiakaskohtaamisen myötä silmät aukeavat tarkastelemaan maailmaa vielä hieman laajemmin ja erilaisista näkökulmista.
– Koen, että suurin haaste ohjaustyössä onkin hallinnollinen byrokratia ja siihen liittyvät muutokset, ei niinkään ihmisten parissa tehtävään työhön liittyvät asiat.
Haku ammatillisiin opinto-ohjaajan-, opettajan- ja erityisopettajankoulutuksiin on tammikuussa. Katso tarkemmat hakuajat ja -ohjeet.