Laura Lääveri
13.03.2018
OG title: Opettajan koulutuksesta on ollut hyötyä kaikessa
OG url: https://www.oamk.fi/fi/oamk/ajankohtaista/oamkin-uutiset/opettajan-koulutuksesta-on-ollut-hyotya-kaikessa
OG image: https://www.oamk.fi/images/Uutiset/markku-viitasaari.jpg
OG description: Oamkin Ammatillisen opettajankoulutuksen yksikön uusi johtaja Markku Viitasaari tietää itsekin, millaista opettajan arki on.
React & Share: React & Share pois
Kampustieto: Kotkantie
Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä

Opettajan koulutuksesta on ollut hyötyä kaikessa

Oamkin Ammatillisen opettajankoulutuksen yksikön uusi johtaja Markku Viitasaari tietää itsekin, millaista opettajan arki on.

Kauhavan kaupungin sivistysjohtajan tehtävästä Ammatillisen opettajankoulutuksen yksikön johtajaksi siirtynyt Markku Viitasaari on ensimmäisten työviikkojensa aikana ehtinyt huomata, miten laaja-alaista osaamista Oamkissa on.

– Oamkista on tullut oikein hyvä ensivaikutelma. Perehdytystä ja apua on saanut loistavasti enkä voi kuin kehua sitä, miten hyvin minut on otettu vastaan, Markku kertoo.

Oulussa vuodesta 2013 asuneena, mutta aiemman työnsä vuoksi viikot Kuortaneella viettänyt Markku oli seurannut kotikaupunkinsa työmahdollisuuksia. Hän kiinnostui heti avoimesta yksikönjohtajan paikasta.

– Koulutussektori kiinnosti, ja minulla oli hyvä käsitys Oamkista. Opettajakorkeakouluja on Suomessa vain viisi, joten tämä on aika uniikki paikka, johon taustanikin käy hyvin.

Alun perin Markku opiskeli luokanopettajaksi. Alan hän valitsi veljensä vinkistä.

– Luokanopettajan koulutus ja työ on ollut loistava pohja ja kantanut näihin päiviin asti. Tiedän omasta kokemuksesta, millaista opettajan arki on. Minun on helppo puhua opetushenkilöstön kanssa, kun olen itse toiminut opettajana eri asteilla.

Aina voi opiskella lisää

Markku on työskennellyt muun muassa sivistysjohtajana, rehtorina, musiikkioppilaitoksen opettajana ja luokanopettajana. Toimialajohtajan töitä hän on tehnyt yli kymmenen vuotta.

– Hyvä johtaja tuntee henkilöstönsä ja sen osaamisen hyvin. Haluan olla helposti lähestyttävä johtaja eli oveni on aina auki, kun se on mahdollista. Haluan myös olla edistämässä yksiköiden välistä yhteistyötä ja luomassa yhteistä ammattikorkeakoulua.

Markku ei vielä katso olevansa valmis tuomaan julki, miten ammatillista opettajankoulutusta tulisi kehittää. Nykytilanteeseen hän on jo tyytyväinen.

– Yksikkömme koulutusosaaminen on erittäin syvää ja laaja-alaista. Koulutuksen laatu ja läpäisyaste ovat korkeita, ja opiskelijapalaute on erittäin hyvää. Työn alla minulla on tutustuminen yksikkömme hanketoimintaan.

Oman taustansa takia Markku tietää, että aina on mahdollista opiskella lisää. Siitä tiedosta on hyötyä uudessa työssä.

– Melko aikaisessa vaiheessa oivalsin, ettei maailma ole sellainen, että kerran maisteriksi valmistuminen riittää. Oma opintieni oli kohtalaisen pitkä. Maisterin tutkinnosta tohtorin tutkintoon vei 29 vuotta ja siihen väliin mahtui monenlaista koulutusta. Siksi minun on helppo samaistua meille hakeviin opiskelijoihin, joilla voi olla parikin tutkintoa takana, ja nähdä, mitä he miettivät.

Ammattimaista harrastamista

Virtaa työhönsä Markku saa monipuolisesta liikunnasta ja erityisesti musiikista. Lapsena isän opetuksesta lähtenyt musiikkiharrastus kulkee vahvasti hänen mukanaan.

– Koulutuksistani määrällisesti suurin osa liittyy musiikkiin. Voikin sanoa, että olen korkeasti koulutettu säveltämisen, sovittamisen ja orkesterinjohdon harrastaja.

Markku nauttii esimerkiksi kuorosävellysten ja -sovitusten tekemisestä, johon hänellä on koulutuksenkin puolesta valmiudet. Tänä kesänä ensimmäistä kertaa järjestetyssä valtakunnallisessa P. J. Hannikainen -kuorosävellyskilpailussa hänen teoksensa Ole totta saikin kunniamaininnan.

– On hauska harrastaa sellaista, jonka osaa aika hyvin.

Markku Viitasaari

Ikä: 56

Koulutus: KT, FL, luokanopettaja, musiikin aineenopettaja, musiikkipedagogi

Työhistoria: Kauhavan kaupungin sivistysjohtaja, Kauhajoen kaupungin sivistysjohtaja, Panula-opiston rehtori, tuntiopettaja OSAOssa ja Oulun yliopistossa, musiikkioppilaitoksen opettaja, luokanopettaja

Perhe: kolme aikuista lasta, puoliso

Harrastukset: säveltäminen, sovittaminen, orkesterinjohtaminen, hiihto, uiminen, kuntosali, sulkapallo

Twitter: @M_Viitasaari

 

 

React & Share: React & Share pois
Kampustieto: Kotkantie
Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä

Oamk liittyi korkeakoulujen Climate University -verkostoon – ”Tämä on opiskelijoille hieno mahdollisuus kartuttaa osaamista ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä”

Climate University -verkosto tarjoaa verkko-opetuksena ajankohtaisia ilmasto- ja kestävyysaiheisia kursseja. Oamkin opiskelijat pääsevät valitsemaan kursseja syksyllä 2022.

Ensi syksystä alkaen Oamkin opiskelijoilla on mahdollisuus nostaa osaamistaan ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä uudelle tasolle, kun he pääsevät käymään osana opintojaan Ilmastoyliopiston eli Climate Universityn tarjoamia kursseja. Kurssit ovat avoimia kaikille kiinnostuneille ja ne toteutetaan verkko-opetuksena.

– Todella hienoa saada myös Oamk mukaan verkostoon. Nyt mukana on jo 25 suomalaista korkeakoulua, kertoo Climate Universityn koordinaattori Laura Riuttanen.

Riuttasen mukaan Climate University -verkosto sai alkunsa tarpeesta kehittää ilmasto- ja kestävyysopetusta Suomessa. Tarve kävi ilmi Sitran vuonna 2014 teettämästä selvityksestä, jossa tarkasteltiin ilmastoalan koulutuksen nykytilaa. Tarpeeseen vastatakseen neljä korkeakoulua yhdistivät voimansa ja suunnittelivat ilmastonmuutoksen perusteisiin keskittyvän Ilmasto.nyt-opintokokonaisuuden, joka toimi ponnahduslautana Climate Universityn kehittämiselle. 

– Kaikille avoin opintokokonaisuus todettiin niin toimivaksi, että saimme vuosille 2018–2020 Sitralta ja opetus- ja kulttuuriministeriöltä rahoituksen lähteä laajentamaan korkeakoulujen välistä opetusyhteistyötä ilmasto- ja kestävyysteemoista.

Korkeakoulujen monitieteisellä yhteistyöllä suunniteltu Climate Universityn opetustarjonta julkaistiin vuoden 2020 lopulla.

Kursseilla mahdollisuus tutustua eri alojen opiskelijoihin

Tällä hetkellä Climate Universityn tarjonnassa on yhteensä 9 avointa kurssia, joiden pohjalta verkoston korkeakoulut toteutettavat omia kurssejaan. Kursseja on saatavilla sekä englannin että suomen kielellä. Lisäksi Ilmasto.nyt-kurssista on tulossa ruotsinkielinen versio.

– Opiskelija voi osallistua minkä tahansa korkeakoulun toteuttamalle kurssille, joten kursseilla pääsee tutustumaan useiden eri alojen ja korkeakoulujen opiskelijoihin.

Vaikka Climate Universityn kurssimateriaalit ovat saatavilla koko ajan, on opintopisteitä saadakseen osallistuttava korkeakoulujen toteuttamille kursseille. Nämä kurssit ovat aikataulutettuja ja sisältävät usein myös reaaliaikaista opetusta. Riuttasen mukaan tiedot kursseille ilmoittautumista löytyvät parhaiten Climate Universityn blogista osoitteesta blogs.helsinki.fi/climateuniversity

– Blogiin päivitetään aina lukuvuoden alussa tulevan syksyn ja kevään kurssit. Myös Climate Universityn sähköpostilistalle ilmoittautumalla saa tiedon tulevista ilmoittautumisista. 

Lisäksi verkoston ammattikorkeakoulut tarjoavat omia kurssejaan Campus Onlinen kautta.

Tärkeitä ja ajankohtaisia opintoja Oamkin opiskelijoille

Oamkin tekniikan ja luonnonvara-alan yksikön johtaja Ville Isoherranen näkee verkostoon liittymisen loistavana mahdollisuutena Oamkille.

– Tämä on opiskelijoille hieno mahdollisuus kartuttaa osaamista ilmastonmuutoksesta ja kestävästä kehityksestä. Ilmastonmuutos on globaali haaste, joka koskettaa meitä kaikkia, Isoherranen sanoo. 

Isoherrasen mukaan yksi merkittävä syy verkostoon liittymiselle oli Oamkissa syksyllä 2023 alkava uusi energiatekniikan ja kiertotalouden tutkinto-ohjelma.

– Pystymme hyödyntämään Climate Universityn tarjoamia kursseja osana tulevaa tutkinto-ohjelmaa, sillä verkostosta löytyy paljon mielenkiintoisia kursseja kiertotalousteemaan liittyen.

– Ennen kaikkea verkostoon liittyminen on kuitenkin keino tarjota kaikille Oamkin opiskelijoille mahdollisuus kasvattaa ymmärrystä erittäin tärkeistä ja ajankohtaisista aiheista, kuten kiertotalouden järjestelmistä osana opintojaan, Isoherranen jatkaa.

Vielä seuraavien lukuvuosien aikana Climate Universityn tarjonnassa ei todennäköisesti nähdä Oamkin toteuttamia kursseja, vaan aluksi on tarkoitus hyödyntää muiden korkeakoulujen kurssitoteutuksia. Tulevaisuudessa opetustarjontaan on kuitenkin mahdollisesti tulossa myös kursseja, joiden toteuttamisessa Oamk on mukana.

– Oamkissa on vahvaa osaamista rakentamistekniikassa, joten kiertotalous rakentamisessa on yksi mahdollisuus luoda kiinnostava opintokokonaisuus myös Climate Universityn kautta tarjottavaksi.

Juttu: Julia Asikainen

React & Share: React & Share pois
Kampustieto: Kotkantie
Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä

Opiskelijat kiihdyttämässä yritysten myyntiä

Lokakuussa Oulun BusinessAsemalla järjestetty sOULUtions PRO myyntisprintti tarjosi sekä opiskelijoille mahdollisuuden saada oppia oikeasta työelämästä että yrityksille uusia näkökulmia.

Oulun BusinessAsema täyttyi 6.–8. lokakuuta iloisesta pöhinästä ja määrätietoisesta työskentelystä, kun tiloissa järjestettiin kolmipäiväinen sOULUtions PRO myyntisprintti. Tapahtumassa Oulun ammattikorkeakoulun (Oamk), Oulun yliopiston ja Osaon opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat kuudelle majoitusalan yritykselle myyntikampanjat, jotka lopuksi raportoitiin yrityksille.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat Myyntiosaaminen kasvun keskiöön (Myski) -hanke ja Oulun ammattikorkeakoulun Innovaatiokeskus. Myski-hankkeessa kehitetään Oulun alueelle uutta myyntiosaamisen kehittämisen toimintamallia.

– Halusimme tuoda korkeakoulujen ja ammattiopiston opiskelijat yhteen ja selvittää, miten he onnistuvat kehittämään majoitusalan yritysten myyntiä Oulussa ja lähiseuduilla, kertoo Myski-hankkeen projektipäällikkö Katta Siltavirta.

Siltavirran mukaan yksi hankkeen tavoitteista on luoda uusi myynnin koulutuskokonaisuus, joka jalkautetaan alueen korkeakoulujen ja ammattiopiston lisäksi myös pk-yrityskenttään täydennyskoulutuksena.

– Myyntisprintti todisti meille, että käytännönläheinen myynnin opiskelu yhdessä eri koulutusasteilta tulevien opiskelijoiden kesken toimii. Vaikka päivien aikana ehti nähdä epätoivonkin hetkiä, ei kukaan lyönyt hanskoja tiskiin, vaan opiskelijat löysivät aina jonkin ratkaisun ja saivat paljon uusia oivalluksia.

Innovaatiokeskus on järjestänyt jo aiemmin useita sOULUtions-tapahtumia, joissa yritykset, opiskelijat ja henkilökunta kehittävät yhdessä uusia ratkaisuja, tuotteita ja palveluja. Tapahtumissa käytetään Design Sprint -mallia, eli ideoita kehitetään nopealla aikataululla.

– Tällä kertaa sOULUtions rakennettiin ensimmäistä kertaa täysin myynnin ympärille, ja oli hienoa huomata, että konsepti toimii myös silloin, kommentoi Ville Kärkkäinen Innovaatiokeskuksesta.

Kärkkäisen mukaan sOULUtions-tapahtumat haastavat opiskelijoita ihan eri tavalla kuin perinteiset opintojaksot, sillä omien ajatusten kritisoimiselle ei jää yhtä paljoa aikaa.

– Se kehittää valtavasti esimerkiksi ongelmanratkaisutaitoja. Lisäksi pidän tärkeänä sitä, että tapahtumissa opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä itselleen ennestään tuntemattomien kanssa.

Molemminpuolinen hyöty

Lokakuisesta myyntisprintistä hyötyivät opiskelijoiden lisäksi myös mukana olleet yritykset.

– Opiskelijoiden kanssa oli mahtavaa tehdä töitä, ja tämä lisää varmasti yrityksemme tunnettavuutta, sanoo myyntisprinttiin osallistuneen Airport Hotel Oulun hotellipäällikkö Pentti Säkkinen.

Airport Hotel Oulun yrittäjä Timo Väärälä (vas.) ja hotellipäällikkö Pentti Säkkinen kokevat myyntisprintin merkittävimmäksi hyödyksi yrityksen tunnettavuuden lisäämisen.

Kempeleessä sijaitseva Airport Hotel Oulu on majoitusta tarjoava perheyritys, josta löytyy lisäksi espanjalainen ruokaravintola, kokoustiloja ja tilausravintolana toimiva Vihiluodon kota. Kodassa järjestetään myös kokkikouluja.

Hotellin yrittäjä Timo Väärälä kertoo heidän lähteneen mielenkiinnolla mukaan myyntisprinttiin, sillä samalla se mahdollistaa paljon opiskelijoille, mutta tuo myös yritykselle hyviä uusia näkökulmia.

– Kun on pyörittänyt samaa yritystä jo yli 20 vuotta, on tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla. Opiskelijoiden näkemykset voivat avata ihan uusia mahdollisuuksia. Parhaimmillaan tällaisesta tapahtumasta voidaan saada yritykselle uusi työntekijä tai toimiva tuote, Väärälä kommentoi.

Opiskelijat tekivät myyntikampanjansa tapahtumassa yritysten toimeksiantojen pohjalta. Airport Hotel Oulun toimeksiantona opiskelijoille oli lähteä myymään uutta tuotepakettia, johon kuuluvat sekä majoitus että tapas-illallinen.

– Opiskelijat käynnistivät tuotteesta somekampanjan, joka on jo kasvattanut yrityksemme näkyvyyttä. Lopputulos jopa ylitti odotuksemme, Säkkinen sanoo.

Myyntisprinttiin lisäämään näkyvyyttä

Myyntisprintti jätti tyytyväiseksi myös Limingassa sijaitsevan Pitojen helmen yrittäjät. Pitojen helmeä pyörittävät yrittäjäpariskunta Raimo Pietilä ja Anne Kiljo-Pietilä sekä heidän jälkikasvustaan Senni-Sofia Pietilä ja Elina Pietilä. Yritys on tarjonnut pitopalveluita jo 30 vuoden ajan, mutta tänä vuonna mukaan tulivat myös majoituspalvelut ja pakopelitoiminta.

– Innostumme aina kaikista uusista mahdollisuuksista, joten lähdimme myyntisprinttiin avoimin mielin. Ajattelimme tapahtuman olevan myös hyvä keino saada etenkin uusille palveluillemme lisää näkyvyyttä, kertoo Senni-Sofia Pietilä.

Pietilät antoivat opiskelijoille toimeksiannoksi luoda helposti lähestyttävä ja kiinnostava pikkujoulupaketti, jossa yhdistetään yrityksen useita palveluita. Opiskelijoiden toteuttamaan pakettiin sisällytettiin pakopeli, jouluruokailu sekä mahdollisuudet saunaan, paljuun ja karaokeen. Lisäpalveluna pakettiin oli myös mahdollista lisätä majoitus ja muita aktiviteetteja.

– Opiskelijat saivat lyhyessä ajassa paljon aikaan, ja olemme saaneet pakettiin liittyen yrityksiltä jo muutamia yhteydenottojakin, iloitsee Senni-Sofia Pietilä.

– Saimme opiskelijoilta paljon hyviä ajatuksia, joita voimme varmasti tulevaisuudessa hyödyntää. Opiskelijayhteistyöt ovat hieno mahdollisuus verkostoitua ja kehitellä uusia innovaatioita, joten tällaisia tapahtumia kaipaa ehdottomasti jatkossakin, Raimo Pietilä lisää.

 Pitojen helmen yrittäjät Raimo Pietilä (vasemmalla) ja Anne Kiljo-Pietilä (oikealla) ovat pyörittäneet yritystä jo 30 vuotta. Nykyään yrityksessä työskentelevät myös Senni-Sofia Pietilä (keskellä) ja Elina Pietilä heidän jälkikasvustaan.

 

Fakta

  • Myski-hanke 4/2019–3/2022
  • Hankkeella on tarkoitus tukea Oulun seudun nousua tunnetuksi myyntiosaamisen osalta.
  • Hankkeessa kehitetään uusi ajankohtaisiin ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaava myynnin koulutuskokonaisuus.
  • Oulun alueen pk-yrityksille tarjotaan hankkeen aikana maksuttomia myyntivalmennuksia.
  • Hanketta hallinnoi Oulun ammattikorkeakoulu ja osatoteuttajina toimivat Oulun yliopisto ja Osao.
  • Hankkeen toiminta-alueeseen kuuluvat Oulu, Kempele, Liminka, Tyrnävä, Muhos, Hailuoto ja Lumijoki.
  • Hankkeeseen on saatu Euroopan Sosiaalirahaston rahoitusta Elinkeino-, liikenne-, ja ympäristökeskukselta.

 Teksti ja kuvat: Julia Asikainen

OG title: Oamkin sisäisessä OPStart tulevaisuuteen -kilpailussa ideoitiin opetusta uudistavaa opintojaksoa tai
OG url: https://www.oamk.fi/fi/oamk/ajankohtaista/oamkin-uutiset/oamkin-sisaisessa-opstart-tulevaisuuteen-kilpailussa-ideoitiin-opetusta-uudistavaa-opintojaksoa-tai-opintokokonaisuutta
OG image: https://www.oamk.fi/images/marjo_heidi.jpg
OG description: Kieltenopettajina työskentelevät Marjo Heikkinen ja Heidi Hedström voittivat ideallaan Oamkin sisäisen OPStart tulevaisuuteen -kilpailun, joka järjestettiin syksyllä 2021. Palkintotaulujen lisäksi Heidi ja Marjo saivat kehittämisresurssin heidän ideansa eteenpäin viemiseksi.
React & Share: React & Share pois
Kampustieto: Kotkantie
Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä

Oamkin sisäisessä OPStart tulevaisuuteen -kilpailussa ideoitiin opetusta uudistavaa opintojaksoa tai opintokokonaisuutta – voittajaidean kehittelivät kieltenopettajat Marjo Heikkinen ja Heidi Hedström

Kieltenopettajina työskentelevät Marjo Heikkinen ja Heidi Hedström voittivat ideallaan Oamkin sisäisen OPStart tulevaisuuteen -kilpailun, joka järjestettiin syksyllä 2021. Palkintotaulujen lisäksi Heidi ja Marjo saivat kehittämisresurssin heidän ideansa eteenpäin viemiseksi.

Marjo Heikkinen ja Heidi Hedström ovat toimineet kieltenopettajina Oamkissa jo noin 20 vuotta.
OPStart tulevaisuuteen -kilpailun voittajaidean kehitelleet Marjo Heikkinen ja Heidi Hedström ovat työskennelleet kieltenopettajina Oamkissa jo noin 20 vuotta.

– Voitto tuli täytenä yllätyksenä, mutta tuntuu tietysti aivan mahtavalta saada tunnustusta ideasta ja lisäresursseja sen kehittämiseen, kommentoi Heidi Hedström.

– Muiden esityksiä kuunnellessa tuli sellainen olo, että nämähän ovat kaikki voittajia. En yhtään osannut odottaa meidän voittoamme, Marjo Heikkinen lisää.

Oamkin OPStart tulevaisuuteen -kilpailun tavoitteena oli ideoida opetusta merkittävällä tavalla uudistava opintojakso tai opintokokonaisuus. Kilpailun taustalla on korkeakoulutuksen murros kohti oppijakeskeistä ajattelua, mikä edellyttää uudenlaisia ratkaisuja osaamiskokonaisuuksien ja yksittäisten opintojaksojen tarjonnassa ja toteutuksessa.

Heidin ja Marjon kilpailuidea kohdistui englannin kielen opintojaksoon, jota tarjotaan tekniikan alan opiskelijoille CampusOnline-portaalissa. Opintojakso koostuu yleisesti kaikille sopivista osioista sekä viidestä alakohtaisesta osiosta. Kurssissa hyödynnetään uudenlaista pedagogista lähestymistapaa, jossa opiskelija tekee aluksi lähtötasotestin ja valitsee sen avulla arvosanatason, jota hän lähtee tavoittelemaan tason mukaisilla tehtävillä.

– Aloin kehittelemään opintojaksoa jo kolme vuotta sitten, kun oli tarve lisätä verkko-opintojaksotarjontaa. Ajattelin, että englannin kielen opintojakson voisi hyvin toteuttaa myös verkossa, Marjo kertoo.

Opintojakson toteutusta suunnitellessaan Marjo törmäsi toisen ammattikorkeakoulun sivuilla ohjelmointikurssiin, jossa opiskelijat suorittivat tehtäviä kurssista tavoittelemansa arvosanatason mukaan ja innostui ideasta.

– Opiskelu motivoi varmasti enemmän, kun voi valita juuri sen tasoisia tehtäviä, joiden tekeminen tuntuu itsestä mukavalta. Kaikki opiskelijat ovat yksilöitä, joten jokaisen osaamistason yksilöllinen huomioiminen on tärkeää.

Marjo teki ensin opintojaksoon alakohtaiset osiot automaatio-, sähkö-, talo- ja energiatekniikan opiskelijoille, jonka jälkeen Heidi suunnitteli kovan kysynnän vuoksi oman osion myös rakennustekniikan opiskelijoille. Tähän mennessä opintojakso on järjestetty jo kolme kertaa, ja se on kerännyt valtavasti positiivista palautetta opiskelijoilta.

– Opiskelijat ovat kehuneet joustavaa toteutustapaa ja kokeneet tehtävät mielekkäiksi, Marjo kertoo.

Marjon ja Heidin mukaan opintojaksosta saatu positiivinen palaute oli yksi iso syy siihen, miksi he halusivat osallistua kilpailuun.

– Vaikka aluksi osallistuminen mietityttikin, kertoi positiivinen palaute meille siitä, että ideassa on potentiaalia, Heidi kommentoi.

Marjon ja Heidin voittoa perusteltiin muun muassa sillä, että ideassa nähtiin hyvät laajentamismahdollisuudet. Kaksikon seuraavana tavoitteena onkin laajentaa opintojaksoa myös tekniikan alan ulkopuolelle.

– Palkintona kilpailun voitosta saimme kehittämisresurssin, jonka ansiosta voimme viedä tätä tavoitetta eteenpäin. Opintojakson laajentaminen monialaiseksi vaatii paljon työtä ja uusia ratkaisuja esimerkiksi tekniseen toteutukseen, Heidi sanoo.

Pidemmän aikavälin tavoitteena Heidillä ja Marjolla on se, että opintojaksoa voitaisiin tarjota muihinkin oppilaitoksiin.

– Digitaalisilla ratkaisulla on jatkuvasti yhä suurempi merkitys opetuksessa ja oppimisessa, joten siinä kehityksessä on oleellista pysyä mukana, Heidi toteaa.

Opiskelijat voimavarana opettajan työssä

Heidi ja Marjo ovat työskennelleet kieltenopettajina Oamkissa noin 20 vuotta ja tehneet sinä aikana paljon yhteistyötä.

– Täydennämme monissa asioissa hyvin toisiamme ja meillä on myös paljon samanlaisia ajatuksia, joten on ollut mukavaa tehdä yhteistyötä, Heidi sanoo.

Sekä Heidi että Marjo ovat opettaneet monien eri alojen opiskelijoita, mutta pisin kokemus heiltä löytyy tekniikan alan opiskelijoiden opettamisesta.

– Näiden vuosien aikana on kerennyt tekemään myös paljon muutakin kuin opetustyötä. Olemme esimerkiksi kumpikin työskennelleet tutoropettajina, Marjo kommentoi.

– Lisäksi meillä on ollut paljon erilaisia kansainvälisyyteen liittyviä tehtäviä. Minut valittiin vastikään ruotsin ja vieraiden kielten opettajien tiimipäälliköksi Oamkin kielikeskukseen, Heidi kertoo.

Heidi ja Marjo kuvailevat Oamkia positiivisella tavalla haastavaksi työympäristöksi.

– Työ on jatkuvasti uuden oppimista, sillä muutoksia on todella paljon, Heidi kommentoi.

– Muutokset tuovat työhön vaihtelevuutta, mikä virkistää. Oamkissa pääsee myös hyvin vaikuttamaan omaan työhönsä ja tekemään sellaisia asioita, jotka itseä kiinnostaa, Marjo sanoo.

Vaikka Oamk on työympäristönä muuttuva, on yksi asia pysynyt kummankin mielestä läpi vuosien samana: opiskelijat.

– Opiskelijat ovat olleet yhtä mahtavia vuodesta toiseen. He ovat valtava voimavara ja auttavat jaksamaan tässä työssä, Heidi sanoo.

– Kohtaamiset opiskelijoiden kanssa ovat ehdottomasti yksi parhaista asioista opettajana työskentelyssä, Marjo komppaa.

Teksti: Julia Asikainen

OG title: Yhdessä tekeminen ja keskusteleminen vievät asioita eteenpäin
OG url: https://www.oamk.fi/fi/oamk/ajankohtaista/oamkin-uutiset/yhdessa-tekeminen-ja-keskusteleminen-vievat-asioita-eteenpain
OG image: https://www.oamk.fi/images/Uutiset/_22A1293verkko.jpg
OG description: Kun Eero Nousiainen aloitti Oamkissa tuntiopettajana 1997, johtajan tehtävät eivät olleet hänen suunnitelmissaan. Tie vei hänet kuitenkin osastonjohtajan, tiimipäällikön ja koulutuspäällikön kautta uudeksi Informaatioteknologian yksikön johtajaksi, joka korostaa yhdessä tekemisen ja vuoropuhelun merkitystä.
React & Share: React & Share pois
Kampustieto: Kotkantie
Hakuaika 1: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 2: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 3: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 4: koulutusmuoto: Päivä
Hakuaika 5: koulutusmuoto: Päivä

Yhdessä tekeminen ja keskusteleminen vievät asioita eteenpäin

Kun Eero Nousiainen aloitti Oamkissa tuntiopettajana 1997, johtajan tehtävät eivät olleet hänen suunnitelmissaan. Tie vei hänet kuitenkin osastonjohtajan, tiimipäällikön ja koulutuspäällikön kautta uudeksi Informaatioteknologian yksikön johtajaksi, joka korostaa yhdessä tekemisen ja vuoropuhelun merkitystä.

Mies seisoo portaissa ja katsoo kameraan hymyillen.
Kahdeksan vuoden kokemus esihenkilön tehtävistä ja pitkä ura opettajana auttavat Eero Nousiaista yksikönjohtajan työssä.

 

ICT-alassa Eero Nousiaista on aina kiinnostanut alan nopea kehitys. Opettajana hän on päässyt itsekin oppimaan ja kokeilemaan uusimpia asioita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

– Tähän mennessä olen ollut opettamatta vain kahden vuoden ajan toimiessani osastonjohtajana. Yksikönjohtajanakin saa toki opettaa, mutta ehtiminen on eri asia. Opiskelijoita voi tulla ikävä, sillä vuorovaikutus ja asioiden ratkominen heidän kanssaan on työn parhaita puolia.

Opettajana hän kokee palkitsevana sen, kun pääsee seuraamaan opiskelijan osaamisen kehittymistä.

– Esihenkilönä toimimisessa antoisaa on puolestaan se, kun kehitysideani ja toimintatapani koetaan toimivina ja ne saa jalkautettua pienen tiimin kautta ehkä jopa koko yksikön pysyviksi käytänteiksi.

Johtajana hän haluaa toimia oman esimerkkinsä kautta. Kahdeksan vuoden kokemus esihenkilön tehtävistä ja pitkä ura opettajana auttavat häntä yksikönjohtajan työssä.

– Minulla on oman kokemukseni kautta sellaisia toimintatapoja, jotka on koettu hyviksi sekä opiskelijoiden, opettajien että työelämän suhteen. Asiantuntijatehtävissä linjauksille onkin oltava vahvat perustelut, tässä oma esimerkki auttaa.

Johtamisessa hän painottaa oman esimerkin lisäksi myös keskustelun ja yhteistyön merkitystä.

– Ainoa tie asioiden eteenpäin viemiseen on se, että työntekijä pystyy lähestymään esihenkilöään ja keskustelemaan asioista. Itse pyrin keskustelutilanteissa löytämään yhteisymmärryksen.

Oamkin vahvuuksiksi hän nimeää muun muassa hyvän vetovoiman sekä Pohjois-Suomen tuntemisen.

– Meillä on tärkeä rooli kouluttaa osaavia työntekijöitä, jotta yritykset pysyvät täällä ja niitä tulee lisää. Vetovoima on vahvuutemme, mutta samalla sen säilyttäminen on haaste.

Kehittämistä olisi esimerkiksi Oamkin tekemän tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotyön tunnetuksi tekemisessä.

– Meille on tärkeää toimia aktiivisesti eri yritysten ja tutkimusorganisaatioiden kanssa sekä tuottaa sellaisia tuloksia, että näkyisimme ihmisten arjessa paremmin ja tulisimme tunnetummaksi koko Suomessa.

Tulevaisuuden haasteisiin voidaan hänen mukaansa vastata juurikin yhteistyöllä.

– Pyrin tuomaan esille sitä, että tekisimme asioita yhdessä ja auttaisimme toisiamme. Kenenkään ei tarvitse tehdä töitä yksin, sillä ympäriltä löytyy tukea ja osaamista.

  

Eero Nousiainen

Ikä: 51 vuotta

Koulutus: filosofian maisteri

Työhistoria: ohjelmistosuunnittelijana ohjelmistoprojekteissa esimerkiksi ICL Edacomissa ja CCC Oy:ssä 1990-luvulla, 1997 lähtien Oamkissa opettajana, ohjelmistoryhmän vetäjänä, osastonjohtajana, tiimipäällikkönä, koulutuspäällikkönä ja startup-yrittäjänä

Perhe: vaimo ja kaksi aikuista lasta

Harrastukset: kaikenlainen liikunta, kuten porrasjuoksu, rullaluistelu, juokseminen, hiihtäminen ja pyöräily