Ammatillinen opettajankoulutus
Tunnetko paloa opettamiseen? Järjestämme ammatillista opettajankoulutusta Oulussa, Kajaanissa, Rovaniemellä, Länsi-Lapin alueella sekä etäopintoina verkossa. Seuraava haku ammatilliseen opettajankoulutukseen järjestetään 3.–18.1.2024 Opintopolussa.
Osaamisperusteiset opinnot
Ammatillinen opettajankoulutus on suunnattu ammatillisten oppilaitosten ja ammattikorkeakoulujen opettajille ja opettajaksi aikoville. Koulutuksesta saat valmiudet toimia osaamisperusteisesti oman alasi opettajana ja opettajien kelpoisuusvaatimusten mukaiset 60 op:n laajuiset opettajan pedagogiset opinnot (asetus opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista 986/1998).
Meillä voit kouluttautua opettajaksi opiskelemalla pää- tai sivutoimisesti ja oman työsi ohessa. Opiskeluaika on yksilöllinen. Voit opiskella omaan tahtiisi 1–3 vuodessa tai nopeammin. Opiskeluoikeutta on kolme vuotta. Kesä-, syys- ja kevätlukukaudet mahdollistavat opiskelun läpi vuoden.
Koulutus on osaamisperusteista, eli aiemmin hankittu osaamisesi huomioidaan. Opintojen aikana arvioit, kehität ja osoitat osaamistasi erilaisissa oppimisympäristöissä ja tilanteissa sekä opiskelet uutta henkilökohtaisen opintosuunnitelmasi mukaan. Jos toimit jo opettajan tehtävissä, voit osoittaa ja kehittää osaamista työssäsi.
Voit hakea koulutukseen, kun sinulla on ammattikorkeakoulun tai ammatillisen koulutuksen opettajan virkoihin vaadittava koulutus ja työkokemus. Perussääntö on, että sinulla on soveltuva korkeakoulututkinto ja ammattialasi työkokemusta vähintään kolme vuotta. Poikkeuksena on sosiaali- ja terveysala, jossa edellytyksenä on ylempi korkeakoulututkinto ja kolmen vuoden työkokemus tai soveltuva ammattikorkeakoulututkinto ja viiden vuoden työkokemus.
Opintoryhmien aikataulut 2024
Opinnot alkavat opintoryhmäkohtaisesti.
» Tutustu lukuvuoden 2024–2025 opintoryhmien aikatauluihin (PDF-tiedosto)
Opiskelumuodot vuonna 2024
Miten opinnot toteutuvat?
Opinnot toteutuvat lähi- ja etäopiskeluna, tiimissä/pienryhmissä ja/tai itsenäisesti työskennellen. Opintoryhmien aikataulutettu lähi- ja etäopiskelu ajoittuu yhdelle lukuvuodelle, jolloin opinnot painottuvat erityisesti ammattipedagogisen osaamisen kehittämiseen. Opintoryhmien aikataulut julkaistaan haun alkaessa. Opinnoissa on hyvä varautua myös tiimi-/pienryhmätyöskentelyyn ryhmän muina sopimina ajankohtina.
Opintoihin kuuluu myös kasvatustieteellisiä perusopintoja, valinnaisia opintoja ja opetusharjoittelua, jolloin perehdyt ammatillisen opettajan toimintaympäristöön ja työskentelet opettajana. Nämä opinnot ajoitat opintoihin oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPSin) mukaisesti opiskeluoikeutesi aikana.
Opiskelu on osaamisperusteista. Etenet opinnoissasi ohjauskeskustelun pohjalta laadittavan HOPSin mukaan arvioiden, kehittäen ja osoittaen osaamistasi erilaisissa oppimisympäristöissä ja tilanteissa itsellesi sopivilla tavoilla ja oman aikataulusi mukaisesti. Opinnoissa hyödynnetään erilaisia oppimisympäristöjä ja -välineitä sekä monipuolisia työtapoja. Opiskelu edellyttää verkkotyöskentelyvalmiutta ja tähän soveltuvia välineitä (tietokone, hyvin toimiva internetyhteys, kuulokemikrofoni ja web-kamera).
Opiskeluoikeus alkaa kaikilla opiskelijoilla 1.6.2024. Jos valitset syksyllä alkavan opintoryhmän, sinulla on mahdollisuus opiskella joustavasti jo kesällä. Lisätietoja saat ennen opintojen alkua.
Monimuoto-opiskelu
-
Osa opintoryhmille aikataulutetuista opiskelupäivistä toteutetaan lähiopiskeluna ja osa etäopiskeluna. Etäopiskelussa opiskelijat kokoontuvat työskentelemään verkkoympäristössä.
-
Työskentelytavat verkossa ovat monipuolisia: opiskelijat osallistuvat aktiivisesti verkkotyöskentelyn suunnitteluun, pitävät opetustuokioita tiiminsä kanssa, hankkivat ja osoittavat pedagogista osaamistaan vaihtelevin tavoin.
Monimuoto-opintoryhmät- Monimuoto-opiskelu Oulussa
- Monimuoto-opiskelu Oulussa perjantai-iltaisin ja lauantaisin
- Monimuoto-opiskelu Rovaniemellä
- Monimuoto-opiskelu Kajaanissa perjantai-iltaisin ja lauantaisin
» Tutustu lukuvuoden 2024–2025 opintoryhmien aikatauluihin (PDF-tiedosto)
Verkko-opiskelu
- Verkko-opintoryhmien opintojen aloitukseen sisältyy opiskelijoiden kanssa käytävät HOPS-keskustelut ja aloitusinfo/verkko-opiskelupäivät.
- Verkko-opintoryhmissä järjestetään kolme lähiopiskelupäivää (kolme peräkkäistä päivää) Oulussa/Torniossa.Opinnot jatkuvat etäopiskeluna, jolloin opiskelijat kokoontuvat työskentelemään verkkoympäristössä.
- Opiskelu edellyttää sitoutumista myös pienryhmien toimintaan ja sovittuihin aikatauluihin.
- Työskentelytavat verkossa ovat monipuolisia: opiskelijat osallistuvat aktiivisesti verkkotyöskentelyn suunnitteluun, pitävät opetustuokioita tiiminsä kanssa, hankkivat ja osoittavat pedagogista osaamistaan vaihtelevin tavoin.
Verkko-opintoryhmät:
- Verkko-opiskelu iltaisin, aloitus kesällä Oulussa
- Verkko-opiskelu iltaisin, aloitus syksyllä Oulussa
- Verkko-opiskelu iltaisin, aloitus syksyllä Torniossa
» Tutustu lukuvuoden 2024–2025 opintoryhmien aikatauluihin (PDF-tiedosto)
Englanninkielinen opiskelu
- Opinnot alkavat lähiopiskeluna Oulussa. Opinnot jatkuvat etäopiskeluna, jolloin opiskelijat kokoontuvat työskentelemään verkkoympäristössä.
- Opiskelu edellyttää sitoutumista myös pienempien tiimien toimintaan ja tiimeissä sovittuihin aikatauluihin.
- Työskentelytavat verkossa ovat monipuolisia: opiskelijat osallistuvat aktiivisesti verkkotyöskentelyn suunnitteluun, pitävät opetustuokioita tiiminsä kanssa, hankkivat ja osoittavat pedagogista osaamistaan vaihtelevin tavoin.
- Opiskelijat valitaan vain tähän ryhmään hakeneista. Hakijan koulutusala ei vaikuta valintaan. Ryhmään valitaan 20 opiskelijaa hakupisteiden mukaisessa järjestyksessä.
- Opetus on englanniksi, joten edellytyksenä on hyvä englannin suullinen ja kirjallinen kielitaito. Hakijalta voidaan pyytää kielitodistus ja/tai hakija voidaan haastatella kielitaidon toteamiseksi.
- Etäopiskeluna toteutuva koulutus ei välttämättä oikeuta opiskeluun perustuvaan oleskelulupaan eikä viisumiin.
- Lue lisää englanninkielisestä opettajankoulutuksesta
Opintoryhmien aikataulut 2024–2025
Opinnot alkavat opintoryhmäkohtaisesti.
» Tutustu lukuvuoden 2024–2025 opintoryhmien aikatauluihin (PDF-tiedosto)
Hakijamäärät ammatillisiin opettajankoulutuksiin vuonna 2023
Oulun ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajankoulutuksen 240 aloituspaikkaa tavoitteli yhteensä 857 hakijaa, joista 647 oli ensisijaisia. Yhtä aloituspaikkaa kohden ensisijaisia hakijoita oli 2,7.
Opettajien jatkokoulutuksena tarjottavan ammatillisen erityisopettajankoulutuksen 20 aloituspaikkaan oli 90 hakijaa, joista ensisijaisia oli 74. Yhden aloituspaikan ensisijainen hakijamäärä oli 3,7. Opinto-ohjaajankoulutuksen 20 aloituspaikkaa tavoitteli 131 hakijaa, joista ensisijaisia 88. Yhtä aloituspaikkaa kohden ensisijaisia hakijoita oli 4,4.
» Lue lisää tilastoista ja tutustu usein kysyttyihin kysymyksiin
Ammatillinen opettajuus opettajien kertomana
Ammatillisessa koulutuksessa opettajilta vaaditaan yhä enemmän kohtaamisosaamista
Video OPEKE-hanke, kuvaus ja editointi Petri Hänninen, lisäkuvaus Tommi Karjalainen
Ammatillinen koulutus on henkilökohtaistettua ja osaamisperustaista
Video OPEKE-hanke, kuvaus ja editointi Petri Hänninen, haastattelukuvaus Tommi Karjalainen, kuvituskuvaus Emma Forsel
Lue opettajaopiskelijoiden kokemuksia
-
Ajatus opettajuudesta kyti mielessä viisikymppiseksi, sitten koitti oikea aika opinnoille
Ajatus opettajuudesta kyti mielessä viisikymppiseksi, sitten koitti oikea aika opinnoille Ammatillisesta opettajankoulutuksesta valmistunut Pasi Malinen toimii yrittäjänä psykoterapiapalveluiden alalla. Kun työpäivät koostuvat hyvinkin monenlaisten ihmisten...
-
Oamkista opettajaksi joustavaa ja omannäköistä polkua pitkin
Oamkista opettajaksi joustavaa ja omannäköistä polkua pitkin Ammatilliseksi opettajaksi opiskeleva Piritta Pehkonen kehuu erityisesti koulutuksen joustavuutta. Sosiaaliohjaajana nuorten sosiaalipalveluissa työskentelevä Piritta Pehkonen on...
-
Ammatillisen opettajan opinnoista uusia oivalluksia ja näkökulmia työhön
Ammatillisen opettajan opinnoista uusia oivalluksia ja näkökulmia työhön Jenni Suominen opiskelee ammatilliseksi opettajaksi Oulun ammattikorkeakoulussa. Hän aikoo viedä koulutuksesta saamansa opit tutkimus- ja kehittämistyön opinnollistamiseen. Kuva: Jenni...
-
Ammatillisen opettajan opintoja ja työelämäyhteistyötä
Ammatillisen opettajan opintoja ja työelämäyhteistyötä Lokakuussa ammatilliseksi opettajaksi valmistunut Sini Sirén kokee työelämäläheisyyden tärkeäksi osaksi opintoja. Hän on tehnyt paljon yhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa, jotta koulutus...
-
Opettajan opinnoista työkaluja ohjaustyöhön ja urahaaveiden toteuttamiseen
Opettajan opinnoista työkaluja ohjaustyöhön ja urahaaveiden toteuttamiseen Jani Huotari lähti hakemaan ammatillisesta opettajankoulutuksesta eväitä sekä nykyiseen työhönsä että toteuttaakseen pitkäaikaisen haaveensa opettajan työstä. Kuva: Ronja...