Anne Aho
20.02.2023

Käytännönläheiset opinnot kytkeytyivät vahvasti omaan työhön

Kliinisen asiantuntijan ylempi ammattikorkeakoulututkinto avasi Eeva Saarenpäälle tien apulaisosastonhoitajan työhön.

Ajatus opiskelemaan lähtemisestä tuli Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohteella sairaanhoitajana työskenneelle Eeva Saarenpäälle halusta päivittää tietoja sekä edetä uralla. Hän päätti lähteä opiskelemaan Oamkin kliinisen asiantuntijan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.

– Halusin saada laadukasta ja tuoretta tietoa hoitotyöstä, keinoja sen kehittämiseen sekä mahdollisuuden edetä urallani. Koulutus vastasi odotuksiani, joten kannustan ehdottomasti hakemaan opiskelemaan.

Pitkän uran teho- ja valvontahoidon osastolla sairaanhoitajana tehnyt Eeva halusi edetä urallaan saadakseen erilaista näkökulmaa työhönsä. Tutkinnon suorittamisen jälkeen hän saikin apulaisosastonhoitajan sijaisuuden, johon vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.  

– Hain paikkaa, sillä haluan päästä kehittämään toimintaa ja olen kiinnostunut henkilöstöjohtamisesta. Sain näihinkin asioihin hyvin eväitä koulutuksesta, sillä valitsin esimerkiksi kaikki mahdolliset johtamisen kurssit.

Opiskelua kolmivuorotyön tahdissa

Eeva lähti koulutukseen uteliaalla mielellä, sillä aiemmista opinnoista oli jo tovi. Opinnot hän teki pääosin verkossa.

– Se sopi minulle erittäin hyvin. Tein töitä kokopäiväisesti, niin ajansäästön kannalta oli mukava voida opiskella etänä.

Vaikka etäopiskelu antoi joustavuutta valita sopivat hetket opiskeluun, vaati se kuitenkin myös hyvää suunnittelua.

– Tein opintojen aikana kolmivuorotyötä, joten kalenteriin piti merkitä tarkkaan, milloin aioin opiskella. Vuorotyön myötä minulla oli arkisin vapaapäiviä, jolloin opiskelin työpäivän verran muun perheen ollessa koulussa ja töissä. Viikonloput pyhitin opiskeluista vapaiksi.

Eeva piti opinnoissa ryhmätöistä sekä käytännönläheisyydestä, sillä saadut opit pystyi viemään suoraan omaan työhön.

– Opettajien lisäksi opin toisilta opiskelijoilta hirveän paljon, sillä jaoimme kokemuksia, ideoita ja erilaisia näkökulmia. Suurin osa opinnoista oli myös täysin omaan työhöni liittyviä. Pystyin hyvin peilaamaan omaa työtäni niihin ja miettimään, miten sitä voisi kehittää.

Vaikka opinnot antoivat paljon, niin Eeva kehottaa varautumaan siihen, että tekemistäkin on.

– Opiskelu vaatii aikaa ja itsenäistä suunnittelua aikataulujen ja opinnoissa etenemisen suhteen. Kannattaakin miettiä, haluaako opiskella tiiviimmin vai vähän pidemmällä ajanjaksolla.

Työnantajan tuki auttoi opinnoissa

Työn ohella opiskelua auttoi Eevan mukaan työnantajalta saatu erinomainen tuki.

– Esihenkilöni oli heti sitä mieltä, että kannattaa ehdottomasti lähteä opiskelemaan. Sain myös vapaiksi ne päivät, joita tarvitsin opiskelua varten.

Opinnäytetyön aiheenkin hän sai osastonsa ylilääkäriltä ja kliinisen hoitotyön asiantuntijalta.

– Lisäksi tutkimushoitajamme oli vahvasti opinnäytetyössäni mukana auttamassa. Tuntui, että taakka keveni harteilta, kun hän oli heti valmis neuvomaan ja auttamaan, Eeva kiittelee.

Hoitoalalla vuodesta 2005 työskennellyt Eeva viihtyy edelleen työssään, vaikka se ei ollutkaan selvä valinta lukion jälkeen. Hän kuitenkin haki opiskelemaan sairaanhoitajaksi, ja ala osoittautui kiinnostavaksi.

– Työn innostavuus ja hyvä työyhteisö ovat pitäneet alalla. Tässä työssä on myös todella palkitsevaa saada nähdä kriittisesti sairaan potilaan paraneminen.